Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win98 el XP ?

Albin!

Recommended Posts

Tycker ni att det är värt att lägga ut 1000 kr på ett nytt operativ system ? jag har win 98 nu .. vad är det för skillnad på dom ? / jag

japp! XP rekommenderas varmt, eller nån linux-distribution, typ SuSE eller Mandrake (Linux är gratis på nätet, men är du nybörjare rekommenderas att du köper en bok :)

.:def:.

Linux skiljer sig en hel del från windows, det har ju hängt med sen 60-talet (UNIX iaf ;) Jag skulle inte vilja säga att linux är så värst komplicerat nuförtiden, men det är annorlunda från windows... Tyvärr finns inte SuSE som ISO'n så vill du ha det måste du göra en ftp-installation... Däremot kan du hämta mandrake på http://www.mandrakelinux.com. Mandrake är användarvänligt och lätt att komma igång med. Det är SuSE med, men då måste du nästan köpa deras box med skivor och manual för c:a 6-700kr (har för mig det kostade så mycket :)

Nope, sitter i XP då jag tycker det faktiskt är det bästa desktop OS'et för tillfället... Däremot har jag ett par Linux-burkar som servrar hemma (plus en SUN SPARC :). Är man trött på Windows rekommenderar jag starkt Linux eller QNX RTP (QNX är dock lite begränsat i sitt mjukvaru-utbud). Det är så stora skillnader mellan windows och linux så jag orkar inte skriva allt nu, men du kan ju iaf prova Linux med Gnome eller KDE som fönsterhanterare om du är nybörjare... dock bör du kanske läsa lite om Linux innnan du installerar efterssom det är så annorlunda mot windows. Det finns en uppsjö att läsa om Linux på webben.

Inget program som är kompilerat för windows fungerar i Linux. Däremot finns ganska många program portade till linux, eller ett motsvarande program.

Ok men kan du typ ge mej en direkt länk till stället man laddar hem Linux jag va inne nyss det verkar lite svårt men men jag ska läsa lite om det nu på webben tack du kan få några poäng .....

annat system = andra program

Kör man Mac kan man inte köra Windows program heller.

Du kan dock köra olika varianter av emulering, tex finns det de som lyckats köra Office på Linux.

Ingen av dom program som du är van vid från Windows finns för lunix

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Browser ? Netscape brukar vara det vanligaste, annars Konquerer.

Men jag skulle nog rekommendera att du köper XP ändå och testar Linux på en annan partition om du är intresserad.

Windows är ju trots allt det system där det finns mest progam till, störst hårdvaru stöd, flest spel..etc

Netscape, Mozilla, Opera, Voyager(har jag för mig?), Mosaic och i konsollen: Lynx och w3m. Det finns nåra fler men ag kommer inte på dom nu...

som ftp-prog finns det en hel uppsjö (Iglooftp e bra :)

Kolla inlägget ovanför... men det är som sagt minst för Pentium-processor... bränn ner ISO'na på skivor och boota från inst-skivan och följ instruktionerna :)

En förutsättning för att du ska tycka att XP är nått att ha är att din dator klarar XP, dvs du bör ha 256MB minne eller mer för det inte ska bli för segt och är inte minimikravet Pentium II 300 enligt Microsoft?

(Intel har tillfört allt fler funktioner till processorerna, att försöka köra ett OS kompilerat för minst PII 300MHz kan gå mycket dåligt på en P(ett) 200MHz.

Enda skälet byta OS är att du är starkt missnöjd med det du har....Använder själv W98SE till spel och Mandrake 8.2 Linux till allt annat internet, kolla på DVD osv. Men Mandrake 8.2 fodrar också för snabbhet 256MB RAM och en Pentium 2 eller bättre.

Erik

Linux är inget för den vanlige användaren.. johan verkar vara en såndan och därför ska han ha windows!

Om han ska ha linux måste han känna någon som kan linux utan och innan.. för så enkelt är det inte.

Windows XP är ett bra OS för nybörjare.. men man bör ha minst 256 mb ram och en processor på minst 600 mhz annars blir det på tok för långsamt.

Den största fördelen är att Windows XP är mer stabilt och inte hänger sig stup i kvarten.

Ok men jag har ju fan bara p2 cpu med 350 mhz .... men 325 ram .... det går inte bra alls eller , med xp ???

Ok men jag har ju fan bara p2 cpu med 350 mhz .... men 325 ram .... det går inte bra alls eller , med xp ???

Det går alldeles utmärkt att köra XP på den maskinen, visst...det blir inget fartmonster men den går fan så mycket bättre än tex W98 på den datorn.

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

[inlägget ändrat 2002-04-14 23:14:29 av Reefer]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...