Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur är det med onlinepriser egentligen?


Weyland

Rekommendera Poster

Glenn Larsson

Halloj.

 

Har de accepterat ordern så borde de leverera till det priset som de har accepterat. Problemet med ehandel är att det finns ingen människa emellan som kan kolla om du har försökt köpa en Quad-Pentium 4 server med 2 terrabyte minne för 25.90:-

 

Tror dessutom att du som kund måste validera priset på produkten, fick jag göra här om dan; Inwarehouse annonserade ut en Cassio PocketPC i senaste tidningen för 1495:- vilket fick mig att sätta juicen i luftröret medans jag greppade efter telefonen, men det visade sig vara fel pris. Grrrr...

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Tänkte avsluta tråden med vad min morbror anser om saken:

 

Jo. Så är det. Det finns rättsfall som handlar om felmärkning av vara i butik. Kunden kunde inte kräva att få köpa till det utsatta priset. Det torde inte vara någon skillnad med en nätbutik. "Orderbekräftelsen" borde inte kunna tillmätas någon betydelse. Den sker med automatik och kan i sammanhanget tolkas som att butiken noterat att kunden sett prislappen.

 

Dessutom: i avtalslagen finns en generalklausul om "oskäliga avtalsvillkor". Det kan tolkas som oskäligt om butiken tvingas sälja en vara till ett uppenbart felaktigt pris. Uppenbarheten ligger här i en objektiv, inte subjektiv, bedömning. Det vill säga: kundens kunskaper om prisnivåer är ointressant.

 

Olaga hot är ett brott som innebär att man hotar att utföra brottslig gärning. Att föra ett ärende till domstol är inte brottsligt.

 

Det innebär dock inte att man kan tillskriva någon egenskaper som den inte har. Då kan man göra sig skyldig till ett förtalsbrott. Å andra sidan krävs det då bestämda uppgifter. Att bara säga att någon är "ohederlig" faller utanför kriminaliseringen. Men man bör alltså akta sig för att utpeka någon som "klandervärd". Gäller naturligtvis båda parter.

 

Vet ej om det stämmer i ditt fall men här finns även brott som "falsk angivelse", att anmäla någon för brottslig handling trots att ett brott inte begåtts. Bedömningen är naturligtvis mild. Alla måsta ha rätt att vända sig till polis och åklagare om man känner sig kränkt eller felaktigt behandlad. En mildare variant är "obefogad angivelse", då anmälaren icke insett men haft skälig anledning anta att den angivne var oskyldig.

 

Finner du ändå att du vill göra något är det enklast och bäst att anmäla butikens beteende till Allmänna reklamationsnämnden.

 

Man kan förstås inte göra så mycket mer än att skratta åt datorhandel.coms kundovänliga beteende, och njuta av det faktum att det knappast ger butiken särskilt gott rykte :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och njuta av det faktum att det knappast ger butiken särskilt gott rykte

jo... Det finns nog ett antal (köpstarka?) forummedlemmar som kommer tänka sig för både en och två gånger innan de lägger en order hos datorhandeln.com. En del har dessutom upplyst sina bekanta om denna historia...

 

Vad lära? Har du en datorbutik och skyltar med fel pris så se till att ha en trevlig ton mot kunderna även om du inte ämnar släppa varan till det lägre priset.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om väl kundbemötande, var det inte datorbutiken.com som skickade iväg hårddiskar som var beställda för 0:- ("tryckfel" såklart :)..? Efterssom "dom var ju beställda för 0:- och då ska det priset gälla" eller nåt sånt :)

 

Det är lite skillnad mot datorhandel.com's attityd :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Vissa handlares policy är att göra kunden nöjd för att det helt enkelt kostar mera när kunden snackar skit om företaget. Alla har inte fattat detta.

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara nämna att jag fick ett hyfsat intressant svar ifrån min konsumentombudsman idag:

 

 

Hej!

En orderbekräftelse är ett anbud-accept upplägg och därmed bindande.

Enligt 21 § distansavtalslagen ska näringsidkaren fullgöra sin

prestation inom skälig tid. Om inte annat har avtalats ska prestationen

fullgöras inom 30 dagar. Frågan om kund kan kräva leverans regleras i

konsumentköplagen.

Enligt Konsumentköplagen 12§ får köparen hålla fast vid köpet och kräva

att säljaren fullgör köpet. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra

köpet om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller

om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med

hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullföljer köpet.

Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen

dock kräva att säljaren fullgör köpet. Köparen förlorar rätten att kräva

att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att

framställa kravet.

 

Du får framställa ditt krav på leverans till säljaren.

 

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså bara för datorhandel.com att leverera till angivet pris tolkar jag det som. Svart på Vitt!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Cloudberry

Jag har just läst denna tråd med intresse. Min undran är om Weyland kopierade den avtalstext som fanns på datorhandel.com vid beställningstillfället. Den verkar ändras lite då och då, utan att det annonseras på något sätt. Ofta brukar man ju få veta när köpvillkoren senast ändrats. På deras nuvarande köpvillkor kan man läsa följande grammatiska kullerbytta:

 

Kunder som har visat sig vara opålitliga eller vid tidigare tillfällen hade betalningsbrist förbehåller sig Datorhandel.Com rätten att neka sälja till kunden.

 

Man undrar om detta tillkommit efter denna tråd initierades på eforum...

 

Vidare funderar man lite över följande formulering:

 

Datorhandel.Com förbehåller sig rätten att när som helst, utan medgivande från köparen, ändra gällande försäljningsvillkor för att anpassas efter rådande situation.

 

Kanske denna "situation" har föranlett lite ändringar i gällande köpvillkor?

 

Nej, detta verkar vara ett mycket oseriöst företag tyvärr. Hoppas inte andra kunder råkat ut för samma sak som dig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag kopierade aldrig den, dessutom vet jag att att avtalstexten ändrades samma dag som tråden på eforum startades, då jag läst igenom den tidigare (utan att spara en kopia).

 

Nej, jag står vid min åsikt och mitt ord - datorhandel.com har ett drägg (obs anonym personattack!) vid kundtjänst som totalt saknar respekt för sin omgivning, lägger sig med förtal, avsaknad av brottsvett osv vilket i sin tur leder till att vi saknar respekt för denne och talar allmänt nedsättande om denne. Synd att det är så långt till stället och att jag inte orkar komma med mer än löjliga påhopp nuförtiden. Men apan ser, apan gör, liksom..

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...