Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villken skulle du välja?


spin

Rekommendera Poster

Hittat 2 dator nu.. men villek av dom ska jag ta?

villken skulle ni välja?

 

http://www.euro.dell.com/hosted/kaon/dell8100.html

Inspiron 8200 1700UT (82004i4a)

Mobile Intel Pentium 4 processor - M 1,7GHz

1024MB DDR SDRAM/266MHz

BT- 15" TFT Enhanced UXGA (1600*1200)

40GB Ultra DMA/ATA 100

64MB DDR nVidia Geforce 4-440 GO 4xAGP 3D

DVD / CD-RW COMBO Drive 8x/8x/8x/24x

Internal combo 56k modem /10/100 network

XP Home English

 

För ca: 43.000 kr

 

eller/

 

http://cdgenp01.csd.toshiba.com/content/pr/download/flash/5105_tour/satellite_5105_tour.html

 

SATELLITE 5100-501

Mobile Intel® Pentium® 4 Processor-M 1,7 GHz

512 MB DDR RAM (2 x 256 MB) max: 512

15,0 Super Fine Screen TFT (1600 x 1200)

DVD / CD-RW COMBO

NVIDIA GeForce4™ 440 Go / 64 bits graphic accelerator / 32 MB DDR Video RAM

40 GB

cPad™ / LCD touch screen

Bluetooth

LAN

Remote Boot

Yamaha YMF753 sound card with built in Harman/Kardon speakers and subwoofer

Windows XP Home Edition english

 

för ca: 40.000 kr

 

villken skulle ni välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den undre.

båda har ju geforce 2 Go,

men vad fanken ska man med en gig RAM till?

ska den vara en sql server så kanske.

allt drar ju batteritid...

 

 

 

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också ta Toshiban. Utan att ha klämt på dom själv, finns det en del som talar för att den har bättre byggkvalitet(?). Jag har själv precis fått en Dell Latitude C-610 på jobbet, jag var intresserad av en Inspiron från början(prestanda!), men blev avrådd av IT-avdelningen pga dom ansåg den hålla för "låg kvalitet=mycket support". Jag köpte resonemanget, eftersom jag faktiskt inte behöver det absolut "värsta", men vill att det ska fungera.

 

Toshiba har jag bara hört gott om, och dessutom blivit imponerad av när jag snubblat över såna ibland. Just den aktuella Toshiban verkar dessutom vara så mycket "värsting" man kan begära. Mer än 512MB kan man omöjligt behöva på en portabel dator. Däremot kan det vara värt att lägga till för att få XP Pro istf för Home.

 

Annars är jag nöjd med min Latitude; P3-1GHz "Tualatin", 256MB PC-133, 14.1" TFT, ATI Mobility Radeon M6, 20GB ATA-100, DVD, XP Pro. Den startar enormt snabbt för en bärbar, och är mycket "responsiv" i alla program jag testat. Det som suger är det inbyggda ljudet, mkt dålig kvalitet, men behövs iofs inte för mina ändamål med den burken.

 

På den punkten låter det däremot som Toshiban ska vara riktigt bra ? Liksom allt annat :)

 

Bara lite funderingar...

 

[inlägget ändrat 2002-04-10 13:57:42 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. 40 000 kr för en bärbar burk?! För hälften av pengarna skulle man ju kunna resa någonstans och köpa den billigt. Eller ännu bättre, pröjsa en stationär för en fjärdedel med samma prestanda sedan anlita någon att bära datorn på sin rygg. Jösses!

 

/JANspeed

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. 40 000 kr för en bärbar burk?! För hälften av pengarna skulle man ju kunna resa någonstans och köpa den billigt. Eller ännu bättre, pröjsa en stationär för en fjärdedel med samma prestanda sedan anlita någon att bära datorn på sin rygg. Jösses!

 

LoL ;) Sant. Det kostar att ligga på topp, det varar bara några veckor dessutom.

 

Nu är det väl iofs osannolikt att en privatperson öht är spekulant på en 40k+ laptop. En sån pjäs får allt en ambitiös arbetsgivare se till att pröjsa, om det ska bli några laptops sålda ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad väger dom och hur stora är dom? Tycker en bärbar ska vara en bärbar - därmed basta ;)

 

En annan sak, provskriv dem båda, om du tänker använda dem utan externt tangentbord. Tror det är som att köpa en bildskärm, man måste testa först för att avgöra om man står ut med den...

 

--

.Weyland - suktar efter en kraftig liten thinkpad T-nånting...

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland - suktar efter en kraftig liten thinkpad T-nånting...

 

Kan nog vara något. Toms hårdvara har precis publicerat ett test av ett "engineering sample" av Inspiron 8200(kul att se, det är precis samma hölje som på min C-610 så min _ser_ iaf inte gammal ut !). Inspiron 8200 är enligt testet definitivt den snabbaste laptopen vad gäller grafik, men ATI 7800+7500 baserade laptops ligger inte så förtvivlat långt efter. Hursomhelst så jämför man byggkvaliteten med just IBM, och IBM anses ha ett bättre tangentbord även om Dells inte klassas som dåligt(något för styva tangenter - hmm, jag hade även IBM att välja på när jag beställde - skulle kanske kollat nogrannare ? Ääh, jag är nöjd som det är :)). Samt att IBM:s nya "värstingskärm" har synbart bättre betraktningsvinkel än Dells. Det fenomenet kan jag se på min C-610, som kräver att man tittar i väldigt rät vinkel på skärmen, även om det då är mycket skarp och fin bild. En sån detalj är iofs både bra och dålig, sitter man bland folk vill man kanske inte att alla ska kunna läsa vad man håller på med...

 

Det går nog inte att göra det ultimata köpet, bara det funkar för uppgiften så :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg väntar fortfarande då den dagen kommer då man kan bygga sin egen bärbara dator. Det tycker jag även ger utrymme för en företagsidé? :)

 

/JANspeed

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan

 

Allt beror på vad man ska ha sin bärbara dator till.

 

I denna tråden så skulle tydligen den bärbara datorn vara en Desktop dödare av något slag =o)

 

1. Dell 8200 är en superbra dator den har P4m, ddr minne, 64mb ddr Geforce4go, cdrw-dvd combo. m.m - man kan själv välja vad man vill ha i sin dator på dell.se

 

2. Compaqs nya bärbara värsting heter Presario 2800 Den har också P4m, ddr minne, 64 mb ddr ATI Radeon, dvd m.m

 

- Men det här med upplösningen är en kuggfråga !!!

 

Dell 8200

 

15.1" SXGA+ = 1400x1050

15.1! UXGA+ = 1600x1200 Men vem kan se ikonerna i windows när upplösningen är så här hög ? Men det är väl bara att dra ner upplösningen till 1024x768 säg dom på supporten...

 

- Nej, skulle jag säga för att bilden på skärmen blir mycket grynig och suddig och oskarp.

 

Compaq:n har också 15" skärm men kör med XGA = 1024x768 och det är samma som de flesta 14.1" skärmarna på bärbara datorer också kör med idag.

 

standarden lyder....

 

Xga - 1024x768 - Compaq

xga+ - 1280x1024

sxga - 1280x768

sxga+ - 1400x1050 - Dell

uxga+ - 1600x1200 - Dell

 

Prova gärna att ändra upplösningen och testa Er fram innan ni köper en ny bärbar dator. Upplösningen är mycket viktig. Skärmen kan förstöras om man inte kör den i Default lägen enligt denna standarden och detta gäller alla TFT skärmar om vi ska vara ärliga..

 

//ITadam- Expert på bärbar

 

-How is general Failure ??

- and why is he keep reading drive C:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...