Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudproblem


Henrik Gustavsson

Rekommendera Poster

Henrik Gustavsson

Hej på er!

Har precis köpt en ny dator med ljudinställningarna till högtalaren direkt på tangentbordet. Det betyder att det inte finns några inställningar alls på högtalarna. Nu försöker jag göra bas och diskant inställningar via volymkontrollen i CD spelarens avancerade inställningar (klangfärgskontroller) Som det är nu så kan jag inte ändra varken bas eller diskant knapparna därför att dom är gråmarkerade. Va beror detta på och hur gör man för att kunna komma åt dessa inställningar?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill ha dessa funktioner...avinstallera drivrutinen för tangentbordet.

Då bör du kunna joxa med ljudet som vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bas och diskantkontrollen är grå beror på att ljudkortet inte har de funktionerna. Det är ytterst få ljudkort som har det.

 

/Stuttaton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs normalt en DSP på ljudkortet för att du ska kunna kontollera bas och diskantnivå i realtid. Få ljudkort har den möjligheten, enligt min erfarenhet.

 

/Stuttaton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer. Creatives mer avancerade kort har bas och diskantkontroll. Men det är i stort sett de enda som har det i prisklassen under 2000 kronor. Det var därför jag skrev att det var få. Då menade jag få modeller och inte få sålda exemplar.

 

/Stuttaton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Lyfter den här tråden. :thumbsup:

 

Hade SB16 kort i en dator m WIN95 och där fungerade klangfärskontrollen.

 

Tänkte om Realtec AC97 har DSP funktion eller om det finns nån uppgradering till denne?

 

Nån som vet?

 

Eller måste det bli ett nytt ljudkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...