Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Andra klassens verktyg till "WannaBee"-programmera


asdf

Rekommendera Poster

Nu är det åter bekräftat att .Net inte är något för dom som jobbar med avancerad systemutveckling, enligt artikeln nedan. Visst, vill man göra enklare webbprogrammering i .ASP eller liknande så kan det vara lätt för hemmasnickaren att göra detta i .Net. Jag har länge undrat varför utvecklare dras till utvecklingsverktyg från Microsoft. Kan det möjligen bero på att man lärt sig att använda hemmadatorn och inte vet bättre, dvs att det finns annat ute i världen som är ämnat för riktig utveckling. Men det finns fler som har skygglapparna på, IDG tex som helt verkar köpta av Microsoft. Visserligen krävs det mer kompetens för Javautveckling än .Net-utv. men så är det när man spelar i olika divisioner. En lägre division är just nu .Net vars API liknar JDK1.0 som är över 5 år gammalt.

Men jag medger även, att spela i en lägre division som .Net gör kan ha sina fördelar det med, tex konkurrera med pris och göra en hel del avkall på kvalitet.

 

Artikel: http://otn.oracle.com/tech/java/oc4j/pdf/9ias_net_bench.pdf

 

/Gevalia

 

[inlägget ändrat 2002-04-09 11:29:48 av asdf]

[inlägget ändrat 2002-04-09 11:31:30 av asdf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Du postar i fel forum, ska du trolla så kan du åtminstone lära dig att starta trådar i för ämnet avsett forum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen svara så att alla kan förstå vad du menar. "trolla" ??

Tråkigt att du tycker detta är fel forum. Möjligen så tycker du kanske att .Net inte är ett verktyg för programmerare (jag kan hålla med till viss del) men det är i alla fall tänkt av MS att vara ett verktyg för programmerare. Hursomhelst är J2EE-app.servrar något som passar detta forum så det är väl därför jag postade den här.

 

/Gevalia

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om tröttsamt inlägg, vad vill du ådstadkomma ?

 

Har det slagit dig att Oracle är en konkurrent till MS på många områden ? Att de har ett egenintresse i att trascha andras produkter ?

 

.NET Api:n liknar knappast Java 1.0 API:n, den är betydligt kraftfullare än så och att du säger en sådan sak bevisar ju bara att du har förutfattade meningar och inte tagit dig tid att lära dig .NET.

 

Du behöver inte använda .NET plattformen men varför sitta och posta fjantiga inlägg som inte stämmer ? Försöker du övertyga dig själv om att dina egna kunskaper inte har blivit out of date ?

 

Snacka om fjanterier.

 

Jag måste tilläga att jag förundras över Java nördarnas inlägg överallt på alla MS ng:s, det måste ju vara så att de känner att deras egna jobb är hotade, varför annars alla dessa märkliga inlägg ?

 

Själv har jag en SCJP i Java 2 och programmerat en hel del i Java och kan därför jämföra plattformarna ganska bra och jag måste säga att .NET och framförallt C# imponerar.

 

[inlägget ändrat 2002-04-09 13:23:20 av pblse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din tråd hör hemma i Datorkrig. För att rädda din eftermiddag så får du här hen hemuppgift:

 

Sök på webben och ta reda på vad "trolla" betyder i forumsammanhang.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröttsamt, åstadkomma, fjantig, fjanterier, nördar, hotade, märklig ...

 

Jag undrar vem det är som verkligen står för allt detta egentligen. 3 konstruktiva rader av 20, det blir tyvärr underkännt!

OK, vad jag i alla fall vill åstadkomma var att visa den benchmark som utförts av Oracle. Den som gjordes av MS gjordes ju inte helt utan fusk som bekant.

Trevligt att höra att du har en SCJP (första nivån) i J2. Kan du förklara varför vissa delar i .Net imponerar?

 

/Gevalia

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre konstruktiva rader är betydligt bättre än de noll du presterat i alla dina inlägg i denna tråd.

 

Jag sa att .NET och språket C# imponerar och inte "vissa delar".

 

Lär dig något om det istället för att göra fjantiga inlägg för att övertyga dig själv så kanske du märker det.

 

C# är garanterat ett betydligt mer kraftfullt språk än Java, några exempel:

 

- unmanaged code

- boxing

- delegates

- properties

 

.NET API:n imponerar för att den är enkel och kraftfull, ingen spaghetti som Java API:n är där man ofta får kedja klasser tills f-n kommer och tar en som man ska ha något vettigt gjort.

 

Som sagt, använd vad du vill, vi seriösa programmerare som inte ägnar tid att göra fjantiga religösa datorkrigs trådar vet att ibland lämpar sig den ena plattformen och ibland den andra.

 

[inlägget ändrat 2002-04-09 13:49:35 av pblse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag måste säga att jag håller med asdf till stor del. Kul läsning förresten, verkligen.

 

Om du pblse tycker att du har koll på java ( med en JCJP :-) ) så kanske du kan berätta för oss alla varför C# imponerar? Vad jag har sett av C# så verkar det bara vara en dålig kopia av java, men jag kanske har fel?

 

Tycker det är rätt tråkigt att MS-fantasterna alltid måste använda sig av personangrepp så fort någon kritiserar MS-plattformen, men det kanske lätt blir så då argumenten tryter...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig kopia, du menar ungefär som Java är en otroligt taskig kopia av C++ där man tagit bort alla kraftfulla funktioner ? ;)

 

Personangrepp ? Nja, som jag sa så undrar jag över syftet med att starta en dylik tråd.

 

Om man jobbar inom programmering ( vilken form som helst ) så håller man på med olika plattformar och olika vertyg, då undrar jag lite varför man känner behov av att starta en sådan här tråd.

 

Han kanske är just en wannabee programmerare ?

 

Gällade min SCJP förstår inte varför ni har så kul åt det, det innebär knappast att jag är nybörjare, bara att jag tagit den första certifieringen vilket är mer än de flesta gör som jobbar med Java.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saknas i c#:

 

- Checked Exceptions(ofattbart)

- strictfp

- Dynamic Class Loading

- Interface med fält

- Anonymous Inner Classes

 

boxing och delegates skulle iof vara trevligt i java, men det går att lösa på annat sätt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trolla har jag aldrig hört förut i forumsammanhang? Vad menas med det annat än just dess betydelse?

 

/JANspeed

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha,ha, tillåt mig skratta. Du har fortfarande inte kommenterat artikeln som mer eller mindre säger att .NET suger när det gäller prestanda i jämförelse med J2EE. Dessutom har du avslöjat din okunnighet inom Java då du talar om spagettikod och kedjor, dina tekniska beskrivningarna överträffar verkligen det mesta. Jag tror nog att f-n kommer och tar dig en vacker dag om du fortsätter att tala osanning om att du kan något om java. Vad vet du om J2EE egentligen? Oj, jag höll på att glömma bort att du har en SCJP, hi, hi ... Där får man faktiskt inte lära sig ngt om J2EE, men du kanske tror att det inte är ngn skillnad.

Jag anser att .NET endast är en ny packetering av deras tidigare teknologi, i ett nytt fint paket och helt integrerat med Windows och endast Windows. Det är tänkt att vara språkoberoende, genom CLR, men titta på den dåliga prestandan i testet så ser du priset för det. Där kan du säkert finna den spagettikod du talar om. Du säger själv att .NET är bra till vissa saker och J2EE till annat. Om du läst mitt första inlägg ordentligt så skulle du se att det är precis vad jag också konstaterade. Enklare (utan krav på prestanda- och pålitlighet) lösningar på MS plattformen och resten mer avancerade på den andra. Så tro mig det finns rum för .NET men i en annan division som sagt. Menar du att min jobb skulle vara hotat när alla .NET programmerare kommer till insikt och överger MS för att istället jobba med Java?

 

/Gevalia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då besöker du inte många forum eller har missat att det är en svenskifiering (inte ett riktigt ord jag vet men beskriver konceptet bra) av ordet troll (som också direktöversätts i svenska).

Vad troll betyder på internetjargong kan du se på denna länk http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/troll.html.

 

Om du besöker slashdot.org lär du hitta en hel del såna. Dom har till och med det som användarbenämning på användera som administratörerna anser uppför sig så.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröttsamt, det syns ju vad du vill med dina inlägg, bara bråka.

 

Spaghetti kod var väl att ta i kanske men du kan knappast påstår att tex io klasserna i Java inte består av en evigt kedjande när man ska göra något.

 

Men, men, du får tycka vad du vill, själv tycker jag att du bevisade vad du ville när du valde rubriken.

 

Lär dig saker innnan du uttalar dig, det kan jag rekommendera och tro inte så mycket på vad andra säger utan försök tänka själv.

 

Att du vill tro på ett test gjort av en konkurrent till MS är patetiskt, alla test program jag själv gjort visar på en betydligt högre prestanda i .NET

 

Kom tillbaka och berätta för mig hur kraftfullt Java är den dagen du kan tillverka en ping i REN Java kod, det säger väl allt om Java tycker du inte ?

 

Nog sagt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet vad trolla betyder. Men istället för att vara cool och fara med slang så bad jag dig bara att skriva så att "ALLA" förstår. Förstår du nu?

 

/Gevalia

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du eller? Jag är tillbaka! Visst går det att skriva en ping i ren javakod, och utan spagetti och kedjande. Varför skulle inte det gå för dig tycker du. Nu börjar detta faktiskt bli pinsamt.

Inte konstigt att du tycker att det inte är så hög prestanda i J2EE, tja eller J2 (applet eller vad du nu testat med), du verkar ju ändå bara skapa spagettikod och då är det ju inte så konstigt att det inte blir ngn bra prestanda.

Rubriken är vald för att skapa debatt, men det förstår du säkert.

 

/Gevalia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske inte har kommenterat artikeln men nu tänker jag göra det. Det ända jag kan säga att den är ytterligare ett icke vetenskapligt inlägg i en "muskelspännarmatch" mellan två jättar. Den bevisar absolut ingenting om vare sig hur bra/dåligt .NET/J2EE/Oracle eller nåt annat.

 

Kan du förresten ge en länk till orginalbenchmarken som dom hänvisar till.

 

Att använda den här sortens dokument som bevis på något är ganska meningslöst. Precis lika meningslöst som att läsa microsofts benchmark och ta det som sanning för att .NET är strålande. Den dan jag får se ett sånt här papper med benchmark körda på samma maskin med samma klienter och miljö,utförande,kod och maskinspecifikationer inkluderade så att vem som helst kan upprepa provet så kanske jag använder det för att ta ställning. Tills vidare är min inställning den som vill använda det ena eller andra får göra det men jag kan gärna vara utan diskussioner av den här typen. Min atari är bättre än din amiga :)

 

.NET är redan på väg till unix och linux genom olika projekt. Skall man jämföra .NET och J2EE bör man skala bort allt som har med programmeringsspråk att göra och bara titta på ramverken eller vad man översätter framework med. Annars får man jämföra java med c#. C# kommer också till unix och linux i och med att både det och .NET är Ecmastandard och därmed öppna för alla. Visst kommer ms sätta sin propritära stämpel på det i sin implementation men det sker med alla programmeringsspråk.

 

Du behöver nog inte vara rädd för ditt jobb för du skall ju ha slutat för 6 år sen enligt dina uppgifter. Kan du inte vara ärlig om dina uppgifter så är det nog inte någon större idé att bry sig om resten heller.

 

C och assembler rulez forever :)

 

För den som undrar jag är på dåligt humör idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte ping i ren java???

 

ja ja det är klart att om man skriver spagettikod med (kedjade?) klasser så kanske det är svårt...

 

med tanke på spagettikoden du skriver i java så tror jag att jag litar med på en jämförelse av oracle än din. Deras kod för testet kan dessutom laddas ner så du kan göra ett eget test.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde det var Reefer och inte JANspeed som du bad skriva begripligt...

 

Det handlar inte så mycket om att vara cool när man skriver trolla utan om att använda ett etablerat uttryck för att beskriva det du bedriver...

Vet man inte vad det betyder så kan man ju fråga, vilket JANspeed gjorde, och då ger någon oftast ett relevant svar.

 

Sedan tror jag inte för ett ögonblick på att du visste vad trolla var innan du läste slaughters länk...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, hur var det med kunskaperna nu då ?

 

Finns inga raw sockets i Java så hur ska du kunna skriva en ping ? Du behöver ICMP, visa mig hur du gör det med Java's sockets.

 

Som sagt, lär dig saker innan du uttalar dig, du är uppenbart ingen programmerare.

 

[inlägget ändrat 2002-04-09 15:53:22 av pblse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak med dina kunskaper, hur skriver du en ping utan ICMP ?

 

Sanslöst, ni sitter och ska föreställa vara programmerare och vet ingenting.

 

Pinsamt det vart nu eller hur ?

 

[inlägget ändrat 2002-04-09 15:56:38 av pblse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra inlägg, jag håller med om det mesta. Jag jobbar själv inte med .NET plattformen men har hunnit titta lite på den. Jag skulle gissa att MS kommer vara långt efter Sun inom detta område, en bra tid framöver förutsatt att dom någonsin kommer ikapp. I varje fall vad gäller det tekniska, men när det gäller att locka till sig folk som använder plattformen så är saken annorlunda. MS budget för marknadsföring är helt enorm som bekant. Dom praktiskt taget äger alla klienter också vilket gör att alla no-techies leds mot MS-hållet.

MS har tagit bort originalet vad jag vet (vet inte om det berodde på att den inte var 100% ärlig), här är i alla fall src'n till denna:

 

http://otn.oracle.com/tech/java/oc4j/content.html

 

Obs: jag är inte ngn MS-hatare. Jag har bara tittat på .NET en del och är hittills inte imponerad, i varje fall inte om jag jämför det med J2EE.

 

/Gevalia

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blev det med ping ? Få se Java koden nu då, asdf.

 

Lyckas du med det är du uppenbarligen duktigare än Sun eftersom de inte lyckas.

 

Pinsamt att du försöker föreställa programmerare här och inte kan något om det du själv påstår att du använder.

 

Men du är jäkligt bra på att skapa rökridåer med allt bs du slänger ur dig hela tiden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...