Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ACL & Databas.


tommy_bjerkevall

Rekommendera Poster

tommy_bjerkevall

Jag har två lokala konton på NT server som heter WebAdm och WebRed samt en databas tabell med olika användare som är kopplade till någon av ovanstående grupperna.

Vad jag vill göra är att vid inloggning kolla i databasen om användaren är någon av ovanstående grupper då ge tillträda att logga in på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till alla detaljer i ditt system. Men är det inte mycket enklare att använda en nt domän och låta servern ta hand om vem som får komma in och vem som intefår det.

 

Annars blir du tvungen att bygga ett program som körs vid inloggning och kollar om användaren ligger med i databasen. Gör man det så kan den mappa en share på servern eller något.

 

 

-------------------------------------------------

Den som är riktigt smart inser att han är riktigt korkad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommy_bjerkevall

Det är såhär att jag håller på att skapa en typ av publiceringssystem där olika användare med rätt behrighet skall kunna skapa redaktörer eller andra typer av användare.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har En website som du vill att användare ska logga in på med konton ur din databas. När de har loggat in så ska de bli en av de två NT användarna.

Hoppas att jag fattat rätt.

 

Du kan göra detta genom att när de loggar in så skickas de vidare till en virituell site där den annonyma internetanvändaren använder NTkontot.

 

Du blir då tvungen att ha en virituell site per ntkonto.

 

 

-------------------------------------------------

Den som är riktigt smart inser att han är riktigt korkad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommy_bjerkevall

Det som ska hända är att när användaren går in på adressen www.siten.se/red skall nt's egna inloggningsruta komma upp och där skall man kunna skriva in användarnamn och lösenord som finns i sitens databas och om användaren har behörighet för redaktör eller högra skall den personen loggas in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...