Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra bild vektoriserad


mm5

Rekommendera Poster

Jag har en .eps bild med som jag vill få vektoriserad. Jag vill få färgkanterna att bli vektorer. T.ex. så finns det en svart text på grön bakgrund. Hur får jag den svarta texten att bli vektoriserad. Hoppas någon förstår. Lite bråttom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du behöver ett program som kan göra om text till vektorer, tex CorelDraw.

 

Den som gjort EPS-filen kanske skulle kunna göra om exporteringen och välja att exportera text till vektorer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv scannat in bilden och det finns ingen skriven text i bilden utan den följde med vid scanningen. Jag har ingen font att gå på. Använder Illustrator.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ok. Jag brukar använda CorelTrace som följer med CorelDraw. Kanske inget höjdarprogram men det gör vad det ska...

 

Något annat program vet jag inte, men sök på tex www.download.com.

 

Bara en undran, varför lagrar du bitmapbilder i EPS-format? Blir dom inte extremt stora?

[inlägget ändrat 2002-04-09 10:17:05 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Om det inte är till en kund som detta ändamålet ska gagna så kan man göra följande:

Öppna Illustrator, importera/montera den bild du skannat in som eps. Gör ett nytt lager. Justera storleken på den monterade bilden (om nu inte originalbildens storlek duger). Tag kvadrat/rektangelverktyget och rita av din kvadrat. Tag ett färgprov med pimpetten på din bottenfärg, och fyll den nya kvadraten (se till att lås lagret där din monterade bild finns). Tag ett likvärdigt eller varför inte ett nytt typsnitt och gör det svart.

Glöm inte att slänga din monterade bild innan du sparar ner och stänger.

 

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

 

Mvh /Yvonne

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

 

Du kan ta den mödosamma vägen att rita av konturen med ritstiftet, då får du texten som en bana. (Illustrator)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...