Just nu i M3-nätverket
Jump to content

brandvägg bra?

B.x

Recommended Posts

Hejsan!

Sitter och blir tokig snart....har dagligen portscan och försök till trojaner.Använder norton firewall som blockar och varnar.Nu undrar jag om det är nödvändigt att använda firewall eller om man ska stänga av den,så man istället kanske kan får ett inre lugn utan attack vetskap.Har skickat in till abuse men får ingen respons därifrån.

Låt brandväggen vara igång, men stäng av loggningen. På det sättet slipper du se alla attacker, och kan hitta ditt 'inre lugn', men ändå vara skyddad.

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

snabbt svar..Tack!Men efter som det sker flertalet attacker som loggas.Hur mycket blir inte blockat då? Och isåfall orkar man bry sej.Tänker ibland att man ska hitta skumma program på nätet och re-attacka men det löser ju inga problem.Är det så vanligt med attacker att man måste vänja sej bara?

Mvh. Micke

Är det så vanligt med attacker att man måste vänja sej bara?

Japp, så vanligt är det!

Många av dagens attacker är dock från personer som inte har en aning om att dom utför en attack. (Egna servrar smittade med Nimbda eller Code Red)

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

Ok :(

Tackar för svaren......."logg off" får det bli.

(fick nu meddelande att norton ville agera server) Brukar inte det va?

Brandvägg är bra. För ett år sen, dvs mars 2001, instalerade vi Zonealarm. Det var en sensation med första "atacken" efter en vecka.

Sommaren 2001 var en attack om dagen normalt. Hösten 2001 fick jag 4 attacker i timmen och då stängde vi av loggningen. Jag gissar att i takt med brandvägg blir allt vanligare far "attakarna" runt mycket mer i hopp om att hitta en öppen dator. Det finns många som gillar att titta i grannens nyckel hål. Se på alla dockusåpor, en acceperad form av nyckelhålstittning.

Erik

"Hösten 2001 fick jag 4 attacker i timmen och då stängde vi av loggningen"

De senaste dagarna har jag skickat en anmälan till Telia abuse för varje "attack" från något Telia IP-nummer. Jobbigt då det kommer flera st./tim. Men ibland går det några timmar utan "attacker". Inte sällan är det återkommande IP-nummer. 2 av IP-numren försöker varje dag och flera gånger om dagen. Får se om mina anmälningar ger resultat. Jag tänker fortsätta ett tag till med direkt anmälan. Därför har jag inte stängt av loggningen i ZoneAlarm. Däremot popup-fönstret.

Voodoo chile (slight return)

Många av dom är TCP(flags:S)? vad är det?

det är SYN (eller SYNCHRONIZE om man så vill) flaggan.. översätter man det skulle man kunna likna det vid frågan "är du där?"... dvs en koll om det finns någon som svarar på en viss IP adress och port

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...