Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivare för tratkromatning/listor?


Weyland

Rekommendera Poster

Morrn forumet!

 

...det skadar väl inte att höra sig för här heller, jag tänkte byta ut en 15 år gammal radskrivare som förvisso fortfarande fungerar, men kräver mer och mer service ;)

 

Vad finns det för moderna alternativ? Har stökat runt lite utan någon större hjälp, å det tar alltid tid för leverantörer att komma med förslag. Enda kravet på skrivaren är att den kan skriva ut listor, dvs sammanhängande pappersstaplar (kallas traktormatat?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"sammanhängande pappersstaplar (kallas traktormatat?)"

Traktormatning, javisst.

Pappret heter tabulatorpapper i beställningskatalogen.

Tyvärr ingen idé om själva skrivaren.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morrn själv...

 

Epson har en hel del matrisskrivare som klarar "traktormatning" (är det något man sysslar med på en bondgård...?).

 

Kolla här http://www.epson.se/products/dot.htm

 

 

MVH//Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Menar du en riktig radskrivare, en sån som låter som ett jetplan och tömmer en papperskartong på nolltid ?

 

Vad är den kopplad till ?, stordator, mini, pc ?

 

Interface ?, centronic, coax, Ethernet osv..

 

Vilket skrivarspråk ?

 

 

Är det "bara" en vanlig matrisskrivare med traktormatning och centronicsnitt du behöver så har jag en fräsch NEC P60 som du kan få köpa till en billig peng :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du en riktig radskrivare, en sån som låter som ett jetplan och tömmer en papperskartong på nolltid ?

 

Ja ;)

 

Det är en gammal fujitsu (stor som fan) och ja, den tömmer en kartong papper på nolltid och stängs in pga oväsendet :)

 

...den används för utskrift av listor på ett fastighetsbolag, och den är just nu kopplad till en IBM RS/6000 via en axis printserver...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-04-05 13:06:14 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan en Tally-skrivare vara något?

 

Oh, Tallys radskrivare ser intressanta ut :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Det första du måste kolla på är ifall dina applikationer är byggda för just de styrkoder som Fujitsuskrivaren använder (har inte varit så himla standardiserat, IBM, Epson och andra tillverkare har haft egna skrivarspråk).

 

Om de kan sättas i programmet, typ. koppla på fetstil, koppla av fet stil osv.. kan du köpa den skrivare som passar bäst och sätta rätt koder i programmet, annars måste du kanske få tag i en skrivare som antingen använder samma kodspråk som den gamla skrivaren, alternativt tillverka ett filter i RS:n som översätter från en Fujitsus till exempelvis Tallys.

 

 

Kom ihåg, skrivare kan vara ett h*****e ;-)

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget skräddarsytt såvitt jag vet, skrivaren är upplagd utan problem som en vanlig skrivarkö (en av många) i AIX. Och ja, skrivare är min värsta mardröm - svårt att hitta något inom den här branschen som kan krångla lika illa...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-04-05 15:23:03 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Lexmark som står och skräpar.

Snabb som f-n, hela bordet står och gungar när den sätter igång.

Den är sen hm... ojsan är det så länge sen? 1997 tror jag.

Den har stått oanvänd sen 1999.

Om det är intressant kollar jag upp mer detaljer på måndag.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Det finns alltså ingen formattering på listan förutom ny rad och sidframmatning ?, ingen fetstil eller typsnittsbyten odyl.. ?

 

I så fall borde man kunna ersätta den med en annan skrivare rakt av (med viss reservation dock ;-)

 

Och ja, skrivare är min värsta mardröm - svårt att hitta något inom den här branschen som kan krångla lika illa...

 

 

Man får väl trösta sig med att det trots allt blivit enklare på sistone, mycket pga. att de flesta skrivare numera pratar Postscript eller PCL och inte kopplas seriellt längre.

 

Men, nu har ju färg tillkommit som är ett helt annat kapitel, så mängden elände är väl konstant ;-)

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltså ingen formattering på listan förutom ny rad och sidframmatning ?, ingen fetstil eller typsnittsbyten odyl.. ?

 

Nope, det är juh till och med extrautrustning (annat band) att kunna skriva ut gemener ;)

 

I så fall borde man kunna ersätta den med en annan skrivare rakt av (med viss reservation dock ;-)

 

Det är tanken... ska höra med AutoID om Tallyskrivarna efter helgen *hemma*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, jag kollar upp några sådana oxå - jag lovar... ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara det att jag har ett begagnat fungerande exemplar (tror det är en 520, 9-pinnars) på hyllan. Men det blir väl bara en massa frakt...

 

 

Fnul, the one and only !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan dra fram praktiska skillnader mellan en liten matris som den fnul har och en inskåpad radskrivare? (förutom pris och prestanda)

 

Användningsområdet i det här fallet är som sagt att skriva långa listor, ständigt på samma papperstyp, med ett absolut minimum av underhåll och pappersbyten. Prestanda är förstås inte heller så oviktigt, måste ta reda på vad det nuvarande skåpet presterar dock...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F Lundevall

Skillnaden är väl just precis pris och prestanda. Matrisskrivare är billiga men kan ta ett par sekunder per rad eftersom hela skrivhuvudet ska köras utmed raden. Radskrivare skriver 10-15 rader per sekund. Så hur många rader kör ni ut på en dag...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..en jävla massa rader blir det ;) ..nuvarande skrivare spottar nog *väldigt uppskattat* lätt ut en sida på inte särskilt många sekunder.

 

Problemet är att den inte är i konstant drift, utan det är vissa dagar som det är enorma jobb som ska ut på rimlig tid, resten av tiden är den närapå oanvänd... ett typiskt storjobb kan vara en halv kartong (runt 1200 sidor?) sist jag kollade. Mindre volymer förekommer självklart också rätt ofta men är sällan tidspressade.

 

Det går inte åt så många kartonger i månaden heller, så total månadskapacitet är ointressant, utan vad den kan prestera på en förmiddag är viktigare...

 

...jag återkommer med lite statistik efter helgen.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F Lundevall

Överslag: 1200 sidor x 72 rader/sida

(om ni inte har papperet vänt på bredden)

blir 86400 rader vilket tar lika många sekunder med en matrisskrivare som skriver 1 rad/sekund. 86400 sekunder = 24 timmar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nice ;) ..om man ser på Tallys näst översta modell (förmodligen näst billigast?) av radskrivare gör den drygt 1000 rader per minut... samma utskrift skulle då gå ungefär 16 gånger så snabbt om jag tänkt rätt, alltså runt en och en halv timme istället :)

 

..har för mig att utskrifterna sker på bredden btw, kollar det oxå *gäspar*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...