Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Ljudkort


Martini_tr

Rekommendera Poster

Jag har en dj-mixer och hade tänkt att mixa med hjälp av datorn. För att få två kanaler måste jag ha 2 ljudkort. Hur gör man om man skall ha 2 ljudkort på datorn som man skall spela med samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha två utkanaler för? Är det inte så att man vill ha flera inkanaler som mixas till en utkanal? Det finns juh ett flertal sådana på ett vanligt ljudkort idag, line in, aux in, cd in osv (de flesta interna så man får skaffa adaptrar).

 

...du kommer att drabbas av laggproblem om du ska försöka knuffa ut samma ljudström ur två olika ljudkort samtidigt. Kör själv med två ljudkort i burken, praktiskt när man vill ha olika ljudapps igång, typ winamp för musik i lägenheten och ett spel med ljud bara där man sitter.

 

De försök jag gjort, av ren nyfikenhet, att få ut samma musik ur båda korten har alltid resulterat i små men märkbara lagg/tidsskillnader...

 

--

 

Kanske jag missförstod frågan, om du bara undrar hur du använder olika ljudkort samtidigt så är det upp till de program du använder. De flesta (enkelt exempel: winamp) tillåter att du väljer ett specifik kort/device för uppspelning/inspelning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag har rätt antagande så

 

vill han visst ha två kort med två UT kanaler och köra mp3 låt nr1 på ett ljudkort till ena kanalen på mixern och mp3 låt nr2 på den andra kanalen så att man kan crossfada och så.

 

alltså ha en mjukvaru program som liknas en denon dj spelare kopplat till två ljudkort som i sin tur till en riktig mixer.

 

Men att koppla två ljudkort ska inte vara nån större konst.

 

Vad använder du för "dj-program"?

(dvs om jag fattat det rätt)

[inlägget ändrat 2002-04-05 16:23:08 av Cris]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill han visst ha två kort med två UT kanaler och köra mp3 låt nr1 på ett ljudkort till ena kanalen på mixern och mp3 låt nr2 på den andra kanalen så att man kan crossfada och så.

 

Tja, det är juh inga problem - starta två instanser av Winamp (eller valfritt uppspelningsprogram, om det finns dj-specifika sådana) bara och välj olika utenheter i dessa, gjorde jag så sent som igårkväll när Karin ville spela in lite kassettband inför en bilresa ;)

 

(nee, jag mixade inte band, jag körde ut hennes musik till en stereo i ett annat rum som kunde spela in band, å behöll den andra musiken i resten av lägenheten ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"eller valfritt uppspelningsprogram, om det finns dj-specifika sådana"

 

 

jag kör "virtual turntables".....kan spara bpm för varje låt, pitcha och spara upp till 9 cue platser.väldigt enkelt inga större finesser.

 

Finns även en inbyggd loop sampler funktion men den är helt värdelös och inte värd att nämnas. bäst vore om du gör en liten låda med nya vänligare knappar och skruvar sönder ett tangentbord och använder styrkortet till knapparna.

 

jag är ganksa nöjd med mitt slafs jobb, men om man är duktig kan man nog få något riktigt trevlig.

 

 

 

 

"De försök jag gjort, av ren nyfikenhet, att få ut samma musik ur båda korten har alltid resulterat i små men märkbara lagg/tidsskillnader... "

 

 

Finns mjukvara som kan "bromsa" det ena ljudkortet så dom synkar

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-05 17:53:12 av Cris]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajemensan du har förstått mig rätt! Jag använder AtomixMp3, men grejen e att jag har en riktig mixer (en Nurmark) som jag crossfader med så vad jag anväder programmet till e att spela 2 olika låtar samtidigt och pitcha dem och för att jag då skall kunna mixa dem (crossfada) så behöver jag dom i varsin oberoende UT-kanal! Grejen jag undrar e om man kan ha 2 ljudkort igång samtidigt på Win98?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problemas bara trycka in det andra ljudkortet och in med drivisar. Jag kasnke pratar i nattmössan, men det program jag kör så KAN (notera KAN i caps) det bli problem om man kör med två likadana kort (samma märke samma chip "samma lika")(kasnke så simpelt som irq platser vad vet jag)

 

Men det är med hög sannolikhet bugg i programmet jag använder och inget allmänt men det kasnke kan vara värt att undersöka.

 

 

Men för att svara på din fråga :)

 

två ljudkort hur smärtfritt somhelst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...