Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MÖRK skärm...


tjoff

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en gammal Philips Brilliance 105 - en 15 tums skärm som i övrigt har fungerat perfekt i många år - och klarar upplösningar till 1280*1024 vilket är mer än vad många 15" skärmar gör idag..

Helnöjd med den helt enkelt - i alla fall som kontorsskärm

 

Jag brukar anvädna den som "LAN-skärm" eftersom den är smidigare än min skärm. Problemet är att när man sitter på lanet å ska spöa skiten ur ens kompisar så får man minst sagt problem med att över huvud taget se dom (gäller då speciellt spel som CS där det kan vara helt omöjligt att avgöra om det står en kille i ett hörn eller om det bara är en skugga).

 

Det blir mycket mörkt...

 

Jag har testat med en mängd program som ljusar upp skärmen men de fungerar inte.

I windows fungerar det finfint, det är precis som man vill ha det, men såfort man startar något över hela skärmen - ex, en film eller ett spel så blir det mörkt.

Alla reglage (ett för kontrast och ett för brightness) e uppdragna till max).

 

Program som powerstrip ljusar upp windows men inte spelen, även om man använder kortkommandon i spelet så är den enda skillnaden att windows ser ovanligt ljust ut när man går ut.

 

Jag har försökt att skruva ner brightness och kontrasten i windows för att sedan höja i ett spel men det hjälpte inte heller..

 

Jag har svårt att förstå hur skärmen ens *vet* att man startar ett spel/film. Nog för att den ändrar upplösning men det kan man göra i windows utan problem..

 

Någon som har en aning om vad problemet kan ligga? - att skärmen e gammal kan jag acceptera, men jag har svårt att detta skulle vara resultatet utav att den e för gammal.

 

Väldigt tacksam för svar

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone när du spelar film så använder nog datorn grafikkortets overlay-funktion och den påverkas inte av de "vanliga" ljus- och kontrastinställningarna (inte på mitt GeForce2 Ti iaf). Kolla om du har separata ljus- och kontrastinställningar för overlayen i dina grafikkortsinställningar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med flera datorer - alla med samma resultat..

 

Alla overlay funktioner som fanns var gråmarkerade (gick inte att ändra). Jag ska testa med andra drivisar..

 

Datorn har ett GF2 MX

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla overlay funktioner som fanns var gråmarkerade (gick inte att ändra).

 

Du måste köra t.ex. en film i overlay för att du ska kunna ändra. Alltså, starta en film och gå in på samma inställning så kommer det gå att ändra.

 

______________________________________

GLOBER

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wov, fungerade utmärkt!

 

det enda problemet är att jag inte kan komma åt funktionerna när jag är i ett spel (de är gråmarkerade då jag minimerar spelet) - och standard (dvs för mörkt) inställningarna används.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för overlay-läget används inte för spel. Grejen är att det du vill ändra är ljusstyrka/gamma för spelets 3D-api, dvs D3D eller OpenGL. Oftast kan du ändra detta direkt i spelet, och i CS är det enkelt fixat i config-filen config.cfg i cstrike-mappen:

 

Lägg till

gamma "4.000000"

brightness "10.000000"

 

och ändra värdena till vad du behöver. Du kan börja med att ta ner console när du spelar och skriva in exempelvis "gamma 5" och se vad som händer, för att på så sätt se vilka värden som är lämpliga för ditt grafikkort. Nvidia-baserade grafikkort är kända för att producera en rätt mörk bild i OpenGL (antar att det är drivrutinerna som gör det).

 

Å andra sidan bör du inte kunna se om det är en skugga eller en gubbe i ett hörn, kan du det har du för ljus skärm och jag skulle kalla dig för fuskare ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe

 

nog för att CS e mörkt, men så mörkt som det blir på den skärmen ska det inte vara ;)

jag kan, allvarligt - inte se skillnaden på ansiktete eller nacken på mina medspelare (Om jag e CT) - eller knappt ens se bakgrundbilden i menyerna - eller bilden i consolen..

 

jag har testat gamma och brightness förut, men de verkar vara låsta...

efter ett antal gamma så brukar inte skärmen ljusas upp längre..

 

det verkar till ex inte vara möjligt att ha högre än gamma 3 och brightness 2 (iaf spelar det ingen roll med högre) - antagligen för att man inte ska kunna fuska

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du D3D eller OpenGL?

 

Några fler kommandon att prova oxå:

 

gl_overbright "1"

lightgamma "x" (x=värde)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Emanuelsson

Jag hade liknande poblem.. Jag hittade en inställning under grafikegenskaper där jag kunde ändra gamma. Denna ändring gjorde att allt blev lite ljusare specielt de mörkare partierna.

 

Denna justering påverkar alla program men de tillfällen då jag inte stördes av att det var mörkt blir jag inte heller störd av att det är lite ljust.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat hur det blir om du kör spelet i Direct3D?

 

 

__________________________________________

GLOBER

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...