Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Licensträsket


Mats B

Rekommendera Poster

Jag försöker bena ut vilka licenser jag behöver för att kunna köra en webbapplikation. "Betaversionen" vi har idag körs på en vanlig NT Workstation med Option Pack installerat och Access som db. Nu önskar vi skala upp det till NT Server och SQL. Jag blir dock inte klok på vilken licens och vilka program jag behöver. Jag vill kunna samma sak som tidigare (en burk uppkopplad mot internet). Vilken typ av licens på NT Servern resp SQL behövs? Vad ingår egentligen i NT Server? Ingår tex IIS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med licenser är ju onödigt jobbigt...Vad gäller NT licens så tror jag inte du behöver mer än en licens egentligen för att köra webbserver. Man behöver bara NT licenser om man ska köra en fileserver eller liknande. IIS är gratis, ingår i option pack 4.

Vad gäller SQL Serven har jag ingen egentlig koll, skulle gissa på att det räcker med en licens, men ring M$ och hör efter, det är nog det enda sättet att få reda exakt på vad som gäller. Ta en annan databas, Oracle...de vill ha en licens för varje "känd" användare...dvs i ett Intranät räknas alla som kända, dvs en licens för varje brukare av intranätet...stort företag = dyrt som f-n...

Ring M$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...