Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASP och Databasproblem


Greger Mattsson

Rekommendera Poster

Greger Mattsson

Jag har ett problem när jag hämtar information ifrån en databas. Första gången jag kör ASP-koden, så fungerar den. Sedan kan jag köra en annan asp-sida, dock utan databaskopplingar, vilken även den fungerar. MEN, när jag kör förstasidan igen med databaskopplingen så låser sig hela datorn. Jag kör Win98 med PWS och Access97. Några förslag om vad som kan vara felet? Min kodning, Win98 eller PWS? Allt emottaget tacksamt!!

 

embkod=101 skall bytas ut i förlängningen till en variabel och inmatningsruta.

 

koden följer här:

 

<% Option Explicit %>

<HTML>

<BODY>

 

<%

Dim Connect, ekod, Query

Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

Connect.Open "emballagekod_991006"

 

Query="SELECT * FROM emballagekod WHERE embkod=101"

Set ekod=Connect.Execute(Query)

 

%>

 

<font size=5><%=ekod("embkod")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("pall")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("kartong")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("lock")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("omslag")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("lådetikett")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("risetikett")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("plast")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("mellanark")%></font><br>

<font size=5><%=ekod("fritext")%></font><br>

 

</BODY>

</HTML>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo Anders Svensson

Borde inte "Dim Connect, ekod, Query"

vara typ "Dim Connect, ekod, Query As String" eller något?

 

I vilket fall som helst. Jag kan nada om ASP, men om jag tillåts få spåna; kan det bero på att du inte gjort en Close() på databasen(?), t ex du kanske har begränsat antal tillåtna uppkopplingar som överskrids, eller vad vet jag om ASP? Nada som sagt var....

 

//BAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo Anders Svensson

Angående detta DIM'et - undrar lite nyfiket bara....

 

"Connect" torde deklareras som ett databasobjekt? Eller är det en spökvaribaler som tillåts deklareras på det sättet i ASP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Benni Svensson

Komentarerna som du har fått på din fråga, är helt felaktiga. Man kan inte deklarera "dimmarna" som "as String", alihopa är av typen Variant.

Som jag kan se det så stämmer din kod perfect.

Jag har varit ute för dit problem tidigare. Jag körde PWS under win98. PWS:n "orka" inte att uppdatera sig, utan en omstart av win98:an. För min del så fanns det bara en lösning WinNT. Den är helt perfekt, och då instalera man Ills 4.0 (förjer med cd:n). Inga mera omstarter. Ett mycket stabilare system. Rekomenderas starkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Greger Mattsson

Jag tackar för all medverkan angående mitt problem. Det är dock löst nu. Jag har gått den hårda vägen och installerat om Win 98 ifrån grunden (tidigare en uppgradering ifrån win95). Det visade sig att i mappen PWS finns en fil som inte ville uppgradera sig till samma version som EXE-filen när jag installerade PWS över win95. (MSVCRT.DLL). Det gick dock inte att plocka bort den heller, därför att den användes av windows normalt också. (Dock har jag kommit fram till att det kanske skulle gå ut i DOS-läge och plocka bort den därifrån) - men jag installerade om win98 och PWS ovanpå och det fungerar klanderfritt. Har kört rätt så hårt med systemet utan kraschar, så det funkar även under win98.

 

TACK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett väldigt vanligt förekommande problem! ("Jag kan köra ett tag men sedan hänger sig datorn och står bara och tuggar. Omstart enda utvägen")

 

Mitt svar är att man måste se till att ha en uppdatering av MDAC-filen. I annat fall hänger sig PWS och datorn måste startas om för att du ska kunna ladda en ny sida.

 

http://www.microsoft.com/data

 

Lägg det på minnet. Frågan kommer snart igen... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Bo Anders Svensson

Hur kan en fråga vara "felaktig"? Bara undrar alltså. (c:

 

Det är väl snarast som så att det är "felaktigt" med en syntax som tillåter att man deklarerar något utan att ange typen för deklarationen.

 

DIM är som bekant en förkortning av ordet DIMmension, dvs man skall ange domäntillhörighet för en variabel här. Är typen "Variant" så bör - även - detta tvingas att explecit uttryckas i programspråket.

 

Fast man kan kanske bara konstatera att BASIC är och förblir ett bristfälligt (skript)språk, med tanke på att man numera inte ens behöver bry sig om att typdeklarera ordentligt så ser det inte ut som om utvecklingen rör sig mot det bättre heller.

 

Tråkigt att kunna konstatera sådant, själv tycker jag annars att de olika BASIC dialekterna utvecklat sig mot det bättre under dom sista tio åren, med ovan måste vara ett skräck exempel på det motsatta.

 

Annars var det kul att problemet löste sig på det gamla vanliga sättet med TOK-95/8.

 

a) boota om,

B) fungerar metod a) inte installer då om systemet.

 

(c:

 

 

../BAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...