Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur bra är TFT?


brorsan

Rekommendera Poster

Hej! Fundrar på en TFT-skärm, den klarar 1024x768 i 75Hz... märke Olorion (säljes på clas ohlson, numera utgått). 75Hz på en vanlig CRT-skärm är ju alldeles för lite, flimmrar så man får huvudvärk, men jag har för mig att 75Hz ska räcka på en TFT, dvs inget flimmer? Nån som kan reda ut det här åt mig lite? :)

 

Klarar denna skärm någon högre upplösning? Vet tyvärr inte vad det är för modell, och det står bara "1024x768@75Hz" på clas ohlson's hemsida...

 

 

.:def:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jag har för mig att 75Hz ska räcka på en TFT, dvs inget flimmer?"

Jag har min 17" TFT inställd på 60 Hz uppdateringsfrekvens. Utan att den flimrar. Skärmupplösningen är 1280x1024. En dag som denna har jag tillbringat drygt 10 tim framför bildskärmen utan huvudvärk.

Om märket Olorion vet jag dock inget.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 75Hz på en TFT är tom något mer än normalt. Som Maratonmannen skriver, 60Hz är mer brukligt, eller var iaf, och jag sitter framför en 75Hz TFT ett antal timmar om dagen vissa dagar, för att sedan komma hem till min CRT som pga mitt sunkiga GF2GTS bara körs i 85HZ, och det flimrar rätt markant den första halvtimmen efter jobbet innan jag vänjer mig vid CRTn igen ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

TFT-skärmar flimrar inte. 60 Hz är normalt.

 

Upplösningen kan inte bli högre än vad tillverkaren uppger. Till skillnad från en CRT-skärm så har TFT-skärmar fasta pixlar. Du bör inte köra någon annan upplösning än max om du ska ha bra bild. De allra flesta TFT-skärmar klarar att skala om lägre upplösningar så att de fyller hela skärmens yta, men det blir sällan något bra resultat.

 

Tänk på att de ofta förekommer döda (eller odödliga?) pixlar i TFT-skärmar.

Billiga skärmar har en tendens att ha fler trasiga pixlar än lite dyrare skärmar, men du kan ha tur!

 

Upp till ett visst antal (någon annan som vet exakt?) trasiga pixlar räknas som normalt och är inte tillräckligt för att få byta skärm på garantin.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Mr Andersson skrev:

"Upp till ett visst antal (någon annan som vet exakt?) trasiga pixlar räknas som normalt och är inte tillräckligt för att få byta skärm på garantin."

 

Givetvis kräver man att provköra skärmen i butiken innan man köper den.

 

Då torde man slippa döda pixlar.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, tackar för alla svar! Har fått veta det jag vill. Skärmen jag ska byta till mig är dock begagnad och självklart ska jag kolla på den innan :)

Blev dock lite oroad över det där med att den är dålig på att skala till lägre upplösningar, kan bilden se helt crappig ut i t.ex. 640x480 eller 800x600? Har lite klent grafikkort så jag kan inte köra CS i högre upplösning :/

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Olika skärmar gör skalning olika bra.

 

Jag har sett skärmar göra det både bra och dåligt, men rikigt bra blir det aldrig men däremot rikigt dåligt har jag sett! usch!!

 

Tänk på att en TFT-skärm är långsammare på att uppdatera bilden än en CRT-skärm. Detta har ingenting med bildfrekvensen att göra, utan TFT-skärmar är lite mer sega av sig. Vissa är riktigt dåliga, andra är väldigt bra.

 

Tänk också på att bakgrundsbelysningen i en TFT-skräm kan vara väldigt ojämn på billiga skärmar, tex ljus i mitten och mörkare i hörnen. Ska du skaffa en TFT-skärm, låt den kosta lite annars kommer du att ångra dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna skärm har ett nypris på 6kkr... jag tycker det låter ganska dyrt (vilket vanligvis = bra kvalité), men jag vet som sagt inte så mycket om TFT-skärmar... här är iaf länken till skärmen (den som är överst på sidan :)

 

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?CatPath=Eq0q1q3q4&IsCampaign=N&WAGID=5081&NoCache=3/27/2002+9:34:35+PM&SelectedWAG=5081#q5081

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det stod juh inte så mkt givande om den. 6000 för en TFT är rätt så budget idag, om priset är ink moms så går det knappt att hitta billigare? (runt 5000 kronor kanske?)

 

När det gäller lägre upplösningar så löses det som sagt olika beroende på skärmar. Många skalar inte om bilden alls, utan centrerar en mindre bild eller liknande, så att det inte ska se så eländigt ut som en dålig omskalning. Med andra ord, räkna definitivt inte med att köra andra upplösningar än den rekommenderade, mer än tillfälligt iaf.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra TFT skärm för en billig peng är Hansol H530

 

ligger lite över 5000 kr och har fått bra omdömme i både tidningar & på nätet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre trasiga pixlar har blivit något av en standard. Dock har seriösa tillverkare (läs philips) nu börjat ha en 0-pixel garanti i tre år. Om en trasig pixel dyker upp får man en ny skärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar men det blev en vanlig CRT-skärm istället, lyckades hitta en j*vligt schysst 19"-are för 1000kr istället :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ursäkta en dum? fråga i denna gamla tråd -Hur kollar man att pixlarna inte är trasiga? Funderar på att köpa tft skärm till landet pga viss platsbrist.

Mvh,

Danne

 

 

Tänk inte på framtiden -den kommer när du minst anar det.

 

[inlägget ändrat 2002-04-27 19:14:32 av Ghosten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur kollar man att pixlarna inte är trasiga?"

Under avstängning eller uppstart då skärmen är svart, kan jag se att jag har trasiga pixlar. Det är 3 punkter eller pixlar som lyser igenom den svarta skärmen.

 

Keep on runnin`

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Tänkte varna för att denna sk garanti som Philips tillhandahåller, bara gäller på vissa modeller.

Köpte nyligen en 15" TFT av märket Philips med en död pixel mitt i skärmen och den får jag inte byta!

Det är tydligen tillåtet med upp till 7-10 döda pixlar enligt deras kundservice på den modell jag köpte!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...