Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange vs. Lotus


BABUR

Rekommendera Poster

Har under hela min karriär inom denna intressanta industri arbetet med Exchange i olika versioner och situationer.

Nu har jag fått nytt jobb med en minst sagt blandad miljö.

 

Då dom av något skäl valt att implementara en Lotus Notes server i ett MS nät ställs jag inför ett dilemma efter som jag ensam skall handha driften av denna.

 

Är det någon som har erfarenhet av både Exchange och Lotus som kan ge mig en övergripande blick över fördelar/nackdelar och en jämförelse dom emellan!?

 

Mkt tacksam för svar

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

hej,

 

Kolla Notes.net för info om Lotus notes.

Lotus notes är inte bara en mailserver utan även en webserver/databasserver, typ. Maildelen är nog lite mer lättkonfigurerad i Exchange. Fast Notes kan ju så mycket mer (för en mycket mindre peng, vilket nog är den största anledningen till att ditt företag har valt Notes). Man kan t ex ganska enkelt (i Notes/domino ver 5 å nyare) skapa webbmailtjänster och hemsidor och sånt... Å sen använder ju notes ett trädsystem (som Novell NDS och M$ DS)för att sköta användare och säkerhet vilket normalt gör det lite lättare å administrera.

 

 

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär väl funka bra tillsammans, dock är Notes det enda som kommer att fungera efter nästa virus attack!

 

 

What can I say today?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...