Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Räven

28 skadade kluster

Rekommendera Poster

Fick min Compaqdator förra veckan och nu har det första problemet uppdagats sig...Nu när jag startar datorn så envisas den med att alltid kontrollera hårddisken, sen när det är klart så står det att det hittades 28 skadade kluster. Är det något jag kan göra, eller är det bara att ringa och be dom skicka en ny disk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nu när jag startar datorn så envisas den med att alltid kontrollera hårddisken, sen när det är klart så står det att det hittades 28 skadade kluster. Är det något jag kan göra, eller är det bara att ringa och be dom skicka en ny disk?

Du bör nog be om en ny disk asap. Skadade kluster har jag själv öht inte sett sen jag hade en Quantum Bigfoot för fyra år sen.

Det var den sämsta hårddisk jag varit med om. Långsam, lät som ett bombplan med motorfel och tappade kluster på nolltid ;-)

Alla mina andra diskar har jag "misshandlat" hårt med ständiga ominstallationer och massor av olika OS, utan att se ett enda klusterfel.

(ja, en IBM lyckades jag tom slinta med en skruvmejsel och korka upp höljet som en konservburk. Jag tryckte snabbt ihop den igen, den är fortfarande i drift och har inte heller tappat några kluster)

[inlägget ändrat 2002-03-26 20:27:50 av PaleRider]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märkte just att jag hade skrivit fel! Det ska vara 28 skadade sektorer...Ska jag ändå be om en ny?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall absolut be om en ny disk. Sådana här problem har en förmåga att bli större, och då kan du sitta där med förlorad information.

Har råkat ut för det själv, började med bara lite grann och tyckte att det gör väl inget. Men det kom mer... :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla hårddiskar har skadade sektorer, det är bara det att diskens "firmware" ersätter dom med "reserver".

Fast nog ska du ha en annan disk om du kan få det.

"I didn't fight to the top of the food-chain to be a vegetarian."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringde till Compaqs support idag, och jag måste få säga att det är ett skämt...Jag fick rådet att jag skulle köra på tills disken "dök", även fast jag påpekade att varje gång jag försökte laga hårddisken så blev det bara fler sektorer som gick sönder...Efter att ha gnällt i typ en kvart så gick dom med på att ta in burken och kolla över det...

[inlägget ändrat 2002-03-27 18:19:49 av Räven]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju vara andra saker än disken i sig.

En skadad IDE kabel kan orsaka många gråa hår t.ex.

Även nätdelen kan påverka hårddisken.

"I didn't fight to the top of the food-chain to be a vegetarian."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...