Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Storlek på fotografier för tryck


mange71

Rekommendera Poster

Hej, jag sitter med ett antal redan inscannade fotografier (i tif-format) tänkta att användas i en liten trycksak. När jag öppnar dem i Photoshop är de i 300pixlar/tum, 3508*2573px och som dokumentstorlek står det det 29,7 * 21,78 cm. Storleken varierar lite men de måste beskäras till att vara 2,1*2,8 cm i 300dpi för tryck.

I min enfald skapade jag ett nytt dokument, bara att börja skratta nu :-), där jag angav Dokumentstorlek till 2,1 * 2,8 cm och upplösning 300.. Sedan kopierar jag över orginalbilden in i det nya dokumentet och förminskar ner den till att passa storleksmässigt, justera färg osv. Pixelstorleken blir bara 248*331, kan detta verkligen räcka för tryckning?

Kollade på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=169555 men är stressat osäker just nu.

Var går jag fel - Hilfe Bitte! :-)

 

/Mange

____________________________

Mmm... 64 slices of American cheese

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk vad middag, kaffe & avstängd dator i ett par timmar kan göra för tankeverksamheten.. :-)

 

 

/Mange

____________________________

Mmm... 64 slices of American cheese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj, oj, ojdå!!

Det är bara att böja om från början.

scanna bilderna igen.

 

Svårt att beskriva, men ska försöka förklara hur storlek å upplösning fungerar!

 

Tänk dej ett ett böjt rör som ser ut som ett U, ena änden har vi upplösningen och andra storleken.

jag stoppar bollar i ena änden så det kommer upp jämt i den andra änden.

Så om jag vill ha större bild, minskar ju upplösningen. dvs. bollarna blir mindre i den ändan där upplösningen är.

 

Grunna på det här med storlek å upplösning och återkom sedan, ska jag försöka förklara hur du fixar bilderna (det är ett stor företag att beskriva hur man gör)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en cd med redan inscannade bilder enligt min beskrivning och kan inte göra något åt formatet, de är som de är(en är dessutom en bitmapp i 150 dpi..) :-(

 

 

/Mange

____________________________

Mmm... 64 slices of American cheese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nanebôbben

Storlek -upplösning och utskriftstorlek är matematik och logik i kvadrat. Du har iaf en bra grundförutsättning att du ska ner i utskriftsstorlek -värre vore tvärtom.

Har du Photoshop väljer du "bild" - "storlek på bild..", där skriver du in vilken "utskriftsstorlek" du vill ha. Se till att rutan "bibehåll proportioner" och att bildupplösningen ändras "bi-kubiskt"

Du kan göra ett makro på detta också om det är många bilder.

 

Nanebôbben!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...