Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

commitTrans


caveman

Rekommendera Poster

Hej

Om jag har en function i vb där jag kör commit trans i slutet på functionen om det går bra.

 

i mitten på funktioen så kallar jag på en annan funktion där jag utför en massa sql satser.

 

i slutet på funktion två så kör jag även där commit trans om det går bra.

 

om jag instället vill köra commit trans i slutet på funktion 1 så att det även gäller för funktion 2. Hur går jag då?

 

går det att göra commit trans i en annan funktion

 

MVH Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du kör en börjar en trasnaction så låser du databsen. om du då väntar en lång stund inan du commitar eller rullar bakåt så kan du få en deadlock på andra procceser som försöker komma åt det du låst.. Försök att gå eller baka så snart som möjligt.. att skicka till en funktion och sen commita först när den kommer tillbaka. Det kan ju ta tid.. sen kanske du råkar köra igång flera transaktioner men bara låser upp en?! inte heller så värst bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på din fråga.

 

Kör du begin transaction i funktion 1 som anropar funktion 2 kommer transaktionen även att gällas av funktion 2. Du behöver inte köra en ny begin transaction i funktion 2. Transaktionerna hålls ju igång av SQL ervern. Som jag förutsätter att du pratar om :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...