Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MSSQL7 proxyproblem

ConnyBrusewitz

Recommended Posts

ConnyBrusewitz

Jag undrar om någon vet om det finns någon inställning i MSSQL7 där man kan ställa in proxy-inställningar. Jag kommer ut med en vanlig modemuppkoppling men inte via proxy.

MattiasCanberger

Vad vill du göra?

Jag förstår inte varför det skulle finnas inställningar för proxy i en databas.

Förklara närmare.

/Mattias

ConnyBrusewitz

Jo. Alltså när jag vill komma åt en annan mssqldatabas på en annan server, då registrerar jag ju den servern i enterprise manager med Ip adress och Anv, Pwd.

Men problemet är att den inte hittar ut på nätet, eftersom jag sitter på ett nätverk. I min webbrowser ställer jag ju in proxy inställningar så den vet hur den ska hitta ut på nätet.

Det är säkert inte någon inställning i sqlprogrammet, utan kanske i någon generell inställning någonstans, eller i brandväggen, vad vet jag?

Det är samma sak när jag ska pinga en IPadress från dos, fungerar inte heller tack vare att den inte hittar ut på nätet.

Men funkar självklart med vanlig modemuppkoppling.

Magnus Gladh

Den hittar säkert ut på nätet eftersom du kan surfa.

Däremot så är nog brandväggen som sätter hinder för din framfart.

Annars skall du kolla så den GATEWAY som du har satt i inställnignar för TCP/IP är en gateway som kan skicka dig vidare ut på nätet...

- Magnus

----------------------------------------

Självlärd (MSSQL & VB & ASP)

ConnyBrusewitz

Gatewayen i TCP/IP pekar på den dator som brandväggen är installerad på. Jag har även ställt in brandväggen så att port 1433 ska vara öppen. Jag tycker att det borde fungera, men ack!

Någon som har några fler tips?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...