Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dhcpcd ger mig ingen IP-adress!

Chribba

Rekommendera Poster

Hej!

Hur felsöker jag att mitt system inte får någon ip-adress när jag kör dhcpcd? När det fungerar kan jag se med "ifconfig -a" vilken ip-adress som tilldelats eth0. Just nu är interfacet endast "up" men utan ip-adress! Ip-tilldelningen fungerar när jag kör Windows ME på samma dator!

/Christian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen brandvägg igång. dhcpcd har fungerat bra fram till i lördags. Jag gjorde "kill -9" på processen och sedan dess är det problem. Kanske finns det någon "lock"-fil någonstans. Har tagit bort cache- och infofilen under /etc/dhcpcd.

Några tips?

[inlägget ändrat 2002-03-25 21:13:03 av Chribba]

Länk till kommentar

har du kollat i loggarna (/var/log/syslog och messages) om den gnäller på något under omstart av interfacet eller när du startar om demonen?

loggarna är alltid första stället att titta i...

Länk till kommentar

Nu har jag kollat loggarna! Jag hade endast loggfilen /var/log/messages och inte /var/log/syslog. I /var/log/messages fanns det endast en rad, per dhcpcd-kommando jag kört, där det stod ungefär "dhcpcd timed out when waiting for a dhcp server response". Det ger mig tyvärr inte mycket att gå på i felsökningen.

I man-sidan för dhcpcd står det emellertid att optionen "-d" ska göra att dhcpcd loggar "nästan allt den gör" till syslog. Hur konfigurerar jag syslogd (/etc/syslog.conf) för att ta del av den loggningen?

Känns lite trist att endast ha Internet från windows, så jag hoppas på att ni linuxmänniskor där ute verkligen kan hjälpa mig vidare här!

Mvh Christian Eriksson

Länk till kommentar

Nu har jag lyckats tilldela eth0 en ip-adress som fungerar på Internet!

För att ge eth0 en ip-adress kollade jag helt enkelt uppgifterna under Windows ME med "winipcfg". Sedan startade jag upp linux och körde "ifconfig eth0 <ip-adress>". Fick då "fel" nätmask, 255.255.255.255, men nu gick det att köra "dhcpcd" som snabbt gjorde att nätmasken ställdes om till det "rätta" 255.255.255.128.

Sedan gick det bra att nå inloggningssidan för Telia adsl och komma ut på Internet.

Får se om dhcpcd kommer igång igen eller om jag får använda den här metoden i fortsättningen.

/Christian Eriksson

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...