Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta till bra fläkt på antik kylfläns?


cloudyboy

Rekommendera Poster

Jag har en gammal slot A Athlon (processorn är inkapslad i plast som ett nintendospel) på 700 mhz och jag skulle vilja skaffa en tystare fläkt till den.

 

Problemet är att jag inte kan hitta någon försäljare som säljer en tyst kylfläns+fläkt. (Jag har en känsla av att jag köpte processor vid fel tidpunkt =)

 

Kan man istället ta bort de två små högljudda fläktar som sitter på min nuvarande kylfläns och sätta på en Papst istället?

Nu är det ju så att de två originalfläktarna är byggda för just den här kylflänsen och sitter fast ordentligt, men det borde väl gå att att limma/tejpa/binda Papst-fläkten, eller?

Spelar det någon roll om Papsten är större än kylflänsen om den ändå får plats i lådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Kan man istället ta bort de två små högljudda fläktar som sitter på min nuvarande kylfläns och sätta på en Papst istället?

Naturligtvis går detta fint. Du borde väl ha 4 skruvar per fläkt. Avlägsna dessa och även fläktarna. (ja de trillar väl nästan bort när du tagit bort skruvarna:)

 

Fundera sedan ut en bra lösning för att rikta en Papst mot den ordinarie kylaren som fyller dina behov så länge du inte klockar eller så.

Kika på Zalman FB123 på http://www.gtek.net om den kanske skulle passa din låda. Funkar stabilt för min del... :thumbsup:

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till produkten:

http://www.gtek.net/produkt/hdsysvga/zmfb123.shtml

[inlägget ändrat 2002-03-25 09:54:11 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk att den aktiva delen på en fläkt inte är centrum utan det område som har vingar. Så om du har en större fläkt får du antingen bygga en tratt eller alternativt montera fläkten så att en del av bladen roterar över flänsen.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlorar man mycket effektivitet om fläkten sticker utanför kylflänsen?

Min kylfläns är 60 mm bred. Är det då effektivare med en 60 mm Papst på 14 cfm än en 80 mm Papst som sticker ut, men som har 19,4 cfm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noisekiller skrev:

Fundera sedan ut en bra lösning för att rikta en Papst mot den ordinarie kylaren som fyller dina behov så länge du inte klockar eller så.

 

 

Så fläkten måste inte riktas direkt mot kylflänsen för att det ska funka bra? (Min kylfläns är rätt ojämn så det går inte bara att skruva fast en fläkt på den.)

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-03-25 11:14:33 av cloudyboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Använd en 60mm fläkt på den. Det vinner du på. Om du får plats, använd två istället så är du riktigt säker på kylförmågan och klarar dessutom av att en av dem går sönder.

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jag:

rikta en Papst mot den ordinarie kylaren

 

Du:

Så fläkten måste inte riktas direkt mot kylflänsen

 

Jooo, det bör den väl göra anser jag. Min Papst blåser inte mot spetsarna på kylflänsen utan sidleds "mellan" kylarspetsarna. Du lär inte kunna skruva fast en 80 mm-fläkt på ordinare kylare, då behöver du förmodligen en tratt.

Min sitter 5-10 cm ifrån flänsen och den blir knappt ljummen efter en dag i drift. Men sen är lådan ganska välventilerad också förståss.

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Angående tratten: Hur menar ni att den ska vara konstruerad? (material, montering)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du även med en tratt förlorar mycket av fläktens effekt. Finns flera tester på nätet som verifierar detta. Det är inte bara att sätta på en 80 mm fläkt på en tratt med samma cf/m som din gamla 60 mm. Kör du båda fläktarna i samma kapacitet kan du räkna med en temperaturökning på c:a 5 grader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...