Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bäst tv-out?


tilo

Rekommendera Poster

Jag behöver tv-out...har i nuläget ett GeForce 2 GTS 32 MB DDR utan tv-out...

 

Vad ska man välja?

1. Sigmas nya X-Card för mpeg/divx/dvd

2. Ett billigt GF4 MX-kort med tv-out, som ersätter mitt gamla kort oxå.

3. VGA-TV adapter

 

Vilket är det bästa när det gäller prisklassen 1000-1500:- cirka?

 

/tilo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på sigmakortet, verkar som den bekvämaste lösningen - om det nu fungerar som det är tänkt.

 

Problemet är väl om man vill visa något filformat som det kortet inte klarar, då är juh tv-ut mer flexibelt om än en smula mer omständigt.

 

Har faktiskt inte funderat över frågan GF2 GTS vs GF4 MX420 rent prestandamässigt, någon som har en ledtråd? Det låter inte som GF4 MX-kortet borde kunna ge någon större prestandaskjuts?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du spela på datorn också?

isåfall så är det nog lite tråkigt att byta ett bättre grafikkort bara för att få tv-out.

 

Jag vet inget om Sigmas nya X-Card, men om du bara ska ha datorn som video eller något så tycker jag att Radeon 7500 är en väldigt fin tv-out. Prestandan är dock i klass med GF2 mx.

 

Eftersom ett GTS kort är bättre än både Radeon 7500 och GF2 mx i allt annat än jusst tv-out så tycker jag att du ska satsa på ett tv-out kort av något slag.

 

Ah, såg inte att du skrev GF4 MX - isåfall så vet jag inte om prestandan. Jag vet inte om ett GF3 200 har bra tv-ut funktion, men jag tror att det är ett bättre alternativ (om tv-ut e bra).

 

Tjoff

[inlägget ändrat 2002-03-24 12:18:17 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GF2 GTS vs GF4 MX420

 

På MadOnions "Hall of Fame" ligger MX420 knappt före ett GF2 Ultra. Men det är kraftigt överklockat, antar jag ? Det är knepigt att välja kort i den låga prisklassen, ett MX440 är klart bättre än ett GF2 Ultra men då är det nästan lika dyrt som ett GF3 Ti200. Som är ännu bättre.

 

Sen finns GF2 Ti, som kanske går att få för ungefär samma pris som ett MX420. Om man har tur. Men då lockar fortfarande MX440.

 

MX420 är trots allt modernare än _något_ GF2, så jag tippar att det är det bästa köpet i ett lågbudgetsammanhang, men det lär inte bli någon större kick iaf jmfrt ett GF2 GTS ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tv-ut suger tyvärr på tidigare geforce-modeller än 4 ;) Med undantag av GF2MX-serien med twinview/nview, som åtminstone fungerar sisådär :)

 

Håller med resten av tråddeltagarna, och skulle väl peka på ett Radeon7500 (typ ett LE eller liknande budgetalternativ) eller ett, som du själv föreslog, GF4 MX4x0. Är du mån om kvaliteten på tv-utgången tvivlar jag dock fortfarande på något existerande geforcekort :7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Radeon 7500 e nog bätte köp än GF4 MX4x0...

 

Men jag e nyfiken på sigmas nya kort som klarar divx...men de har ju inte kommit ut än...

eftersom jag inte spelar ngt, så kan jag lika gärna ha kvar mitt gf2 gts o köpa sigmas kort om de nu e bra...lr är Radeon bättre?

 

/tilo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är juh _hur_ bra sigmas kort är? Tänk om det blir en liten ändring i någon codec som dina filmklipp oftast använder - kommer du då inte längre att kunna visa dessa via sigma-kortet? Detta är jag iaf lite nyfiken på ;)

 

Radeon7k5 är aldrig fel i det här fallet, frågan är om det blir en för dyr lösning. Å andra sidan kanske du kan sälja av ditt GTS samtidigt? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

PaleRider skrev:

 

"MX420 är trots allt modernare än _något_ GF2, så jag tippar att det är det bästa köpet i ett lågbudgetsammanhang, men det lär inte bli någon större kick iaf jmfrt ett GF2 GTS ...."

 

MX440 kostar 1695:- på inetdata. Finns säkert billigare någon annanstans.

 

MX420 är så cripplat att man bör undvika detta kortet. Köp hellre ett GF2MX400 för 8-900 i så fall. Eller ett GF2GTS för 1100:-

 

Undvik MX420 som pesten! Den skall ersätta MX200, är det tänkt.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MX420 är så cripplat att man bör undvika detta kortet. Köp hellre ett GF2MX400 för 8-900 i så fall. Eller ett GF2GTS för 1100:-

 

Undvik MX420 som pesten! Den skall ersätta MX200, är det tänkt.

 

Visst är den "cripplad" "out of the box", men i dom tester jag sett där man överlockat MX420 drar den både ikapp och långt förbi ett GF2MX400.

 

Ett _så_ dåligt köp är det inte för den händige, men det är klart att 440 är mycket bättre - överklockad redan i kartongen ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att det är samma conexant(tv-out) krets på alla geforce kort , utom VI-VO varianter som har Philips krets.

Äger ett ASUSgf2mx400 med tv out, Bilden har en sorgkant runt bilden på cd 3-5% , Min fina 32tummare får nöja sig med att visa 28tum..

Verkar som om sigma hade problem med sitt hollywood kort undrar just om xcard kommer vara nåt att ha.

Själv så måste jag nog tjacka ett Radeon 7500, då jag måste ha lågprofil i min dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

lapster skrev:

"Äger ett ASUSgf2mx400 med tv out, Bilden har en sorgkant runt bilden på cd 3-5% , Min fina 32tummare får nöja sig med att visa 28tum.."

 

Detta förutsätter att du har Nvidias referensdrivrutiner och TwinWiew/klon aktiverat:

Gå in i bildskärmsegenskaper

(inställningar)>avancerat.

Klicka på Geforce 2MX/MX400-fliken.

Klicka "övriga egenskaper"

Välj "Overlay-kontroller"

Välj "videospeglingskontroller"

 

Där står "helskärmsenhet". Välj "sekundär bildskärm".

På "bildförhållande" skall du välja "helskärm". Då får du full bild på dein 16:9 tv. (och fullt antal linjer)

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjoff skrev:"Eftersom ett GTS kort är bättre än både Radeon 7500 och GF2 mx i allt annat än jusst tv-out "

Har GTS-kortet bätre bildkvalitet och flerskärms-egenskaper än Radeon 7500 då alltså?

Mvk K Arne S

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

GF2GTS är absolut inget att rekommendera, då det saknar flerskärmsstöd. Det är dock ett billigt och fortfarande snabbt kort för budgetgamern. GF4MX440 är dock det kortet som jag ser som självskrivet i de flesta nya datorer. Enbart om man är en uttalad gamer bör man satsa på något värre. MX440 är snabbare än GF2GTS/PRO.

 

Och så är det prisvärt också.

 

Undertecknad som tillslut fick igång detonator 28.32 kan meddela att flerskärmsstödet är ännu bättre med de senaste drivrutinerna för GeForce.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

tv-tool har sina svagheter. Bland annat så ändrar den bildskärmens uppdateringsfrekvens. Kör hellre funktionerna i nvidias drivrutiner.

 

Tyvärr har nvidia "tvingats" lägga in ett kopieringsskydd så att man inte kan kopiera tv-utgången på VHS. DÄR är tv-tool ett urbra verktyg.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ville bara göra en rättelse när det gäller Radeon 7500 och prestanda. Radeon 7500 har bättre prestanda än geforce2 gts. GF2 mx har betydligt sämre prestanda än båda ovan nämna kort. När det gäller tv-out anses (vad jag har läst och vad jag själv tycker) 7500 vara bland de bästa.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-03-24 23:42:20 av blueye]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Du är inne på förra generationens kort. Hade vi haft denna diskussion för ett år sedan hade jag hållit med dig.

 

Nu så är det GF4MX440 som gäller.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så är det GF4MX440 som gäller.

 

För vad? Knappast tv-ut iaf, om man ser bildkvalitetsmässigt :)

 

Har GTS-kortet bätre bildkvalitet och flerskärms-egenskaper än Radeon 7500 då alltså?

 

Nej, verkligen inte :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Weyland skrev:

 

"Nu så är det GF4MX440 som gäller.

 

 

För vad? Knappast tv-ut iaf, om man ser bildkvalitetsmässigt :)"

 

Vad har du för belägg för det?

En god vän har skaffat kortet, och kopplat till sin knappt ett år gamla panasonic 32" 100 Hz widescreentv. Bilden är hur bra som helst. (Minst lika bra som från dedikerad DVD-spelare)

 

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2002-03-25 00:36:11 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

CJ Björkdahl skrev:

 

"Nu så är det GF4MX440 som gäller."

 

Syftar du på prestanda rent allmänt eller på tv-out kvalité? Prestandamässigt är det ett bättre kort än Radeon 7500, men hur kan du veta att det har lika bra tv-out som 7500? Jag har själv inte kunnat jämföra de båda korten då jag endast har ett 7500, men du kanske kan ge oss en jämförelse

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-03-25 00:59:11 av blueye]

[inlägget ändrat 2002-03-25 01:01:49 av blueye]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe alltså, mot dina belägg har jag juh inte en chans! Din polares bild som är "hur bra som helst" slår mig hårt på fingrarna, jag ger upp ;]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

7500-kortet är inte lika modernt eller snabbt som GF4MX440. Därför anser jag att man bör skippa det kortet.

 

Vad jag har sett med egna ögon av MX440:s bildkvalitet på TV så är den utmärkt.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Inte behöver du väl ge upp, Weyland.. ;)

 

Vad jag har sett av MX440:s bildkvalitet på tv så är denna mycket bra. Jag bara undrar var du fått intrycket att bilden skulle vara dålig/mindre bra?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på lite fel inlägg här, men..

Det jag skrev ang. GTS och 7500 pro var ju att GTS var bättre i alla avseenden - förutom jusst tv-out - vilket efterfrågades, fast det kan ju vara bra å veta.

 

Ville bara göra en rättelse när det gäller Radeon 7500 och prestanda. Radeon 7500 har bättre prestanda än geforce2 gts. GF2 mx har betydligt sämre prestanda än båda ovan nämna kort. När det gäller tv-out anses (vad jag har läst och vad jag själv tycker) 7500 vara bland de bästa.

 

Jag har nyligen gjort en mycket mindre direkt jämförelse mellan GF2 MX 400 och ett Radeon 7500. Det lilla jag testade visade att Radeon 7500 fick hyffsat i 3d mark - ca 500 poäng mer. Vilket är mindre än vad ett ex. Geforce TI hade gett, jag vet inte exakt hur bra GTS är eftersom jag aldrig testat det.

 

I medal of honor så gav radeon 7500 ca 2-3 fps mer än vad GF2 MX 400 gav och CounterStrike så är faktiskt prestandan sämre. Med Radeon 7500 så kan FPSen sjunka långt under 100 då mycket händer, men med MX kortet är det mycket sällan. Fast det kanske beror på en taskig ATI fix?

 

Däremot så är TV-out funktionen över all förväntan.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...