Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATA133 jämfört med ATA66


Jan Friberg

Rekommendera Poster

Jan Friberg

Jag planerar att uppgradera min gamla dator till ett Athlon XP system.

Jag funderar på att samtidigt skaffa en ny hårddisk. Fn har jag en 10Gb

ATA66 5400 r/min. Hur stor skillnad skulle det i praktiken bli med en

ATA133 7200 r/min?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt stor skillnad helt klart, dock inte pga att den ena är ATA66 å den andra ATA133. Skillnaden ligger i att din gamla 10GB-disk dels snurrar långsamt, och dels är just gammal. En ny 7200RPM-disk kommer att vara avsevärt mycket snabbare, men den kommer dock inte att behöva sitta på ett snabbare gränssnitt än ATA66 för att komma till sin fulla rätt.

 

ATA133 är även det en stor marknadsföringsbluff :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min P3-450 maskin hade jag från början en Maxtor 12 GB ATA 66 5400 rpm disk ansluten till den inbyggda IDE-controllern. När jag satte i ett Promise Ultra100TX2 kort och anslöt disken med samma ATA 66 kabel höjde jag testvärdena (Sisoft Sandra) med ca 10%. Med andra ord påverkar IDE-kontrollern prestandan. Jag satte samtidigt in en IBM Deskstar 60 GXP 41 GB 7200 rpm. Prestandan på den ligger ca 2.5 gånger över den gamla disken. Promisekorten har fungerat utan problem under w2k men att få igång ett Linuxsystem med det kortet har inte varit lätt. Prövat 4 olika distrubutioner först med Mandrake 8.2 gick det smärtfritt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spara loggar från alla körningar med Sandra DriveIndex för Maxtordisken ligger med Promisekortet på 11000 +/- 200, tidigare låg det på 10000 +/- 200. Häromdagen var jag tvungen att sätta tillbaka diskarna på den inbyggda IDE-kontollern. Maxtordisken gav då åter 10000. Deskstar-disken gav 18000 mot 27000 på Promisekortet.

 

Grattis Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mest en hint mot att man aldrig kan använda Sandra som benchmark ;) ..gud vet vad det mäter, och hur.. och resultaten stämmer helt enkelt inte mot verkligheten, om "driveindex" på något sätt är tänkt att motsvara diskprestanda ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, skulle visst skriva att din interna ide-kontroller förmodligen är kassare än Promise kretsar, men den lär inte vara långsammare för att den "bara är ATA-66" utan snarare för att den är av undermålig kvalle eller saknar korrekta drivrutiner.

 

Pröva med ett FastTrak66 å se vad som händer? =)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...