Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win2000 blå skärm vid uppstart

CalleAst

Recommended Posts

Har ett problem som kommer ibland vid uppstart av windows2000 , får upp två olika stopmeddelande

1.KMODE_EXCPTION_NOT_HANDLED får samtidigt upp att något är fel med ntoskrnl.exe eller ACPI.SYS

2.IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Om man har fått upp en blå skärm å startar om kanske den komemr upp nästan gång igen , och tredje gången så går windows igång, finns ingen logik i dessa stop meddelanden . Det kan ju vara någon drivrutin som j-vlas. Har testat att formatera om c: men när jag väl hade installerat alla mina prg å drivrutiner så kom den tillbaks. Vet inte om det kan vara brännardrivrutiner som knasar sig?eller om det är någon problem med minnet, men tycker inte att det bara kan komma så där plötsligt

Har hercules 3dprophet ultra kortet, acer brännare, kör nero ,

Vore tacksam för hjälp

Mvh Calle

Hej!

Kan rekommendera att du uppgraderar ditt grafikkorts drivrutin. Det har kommit nya precis i dagarna.

Annars så visar felmeddelanden på det gamla vanliga att W2K inte klarar av att hantera din dators strömhantering. Vad jag menar är alltså den hanteringen som sköter om sleepmode osv. W2K tycker nog iallafall att den inte är speciellt kompatibel med den.

Finns det uppgraderingar av BIOS på ditt moderkorts hemsida kan det vara ide att göra en uppgradering av denna.

Micke

Kan man göra något åt strömförbruknings felet? Vet att datorn kunde gå ner i sleepmode när jag spelade visa spel förut. För nån månad sen så fungerade allt, hade win2000 då också. Fast när jag lirade CS kunde den gå ner i sleepmode och man kom inte ur det..datorn kunde inte starta på ett tag sen man var tvungen att vänta..känns lite som om det var något överhettnings problem eller liknade. Jag ska testa de nyaste grafik drivrutinerna och bios drivru...

Du kan installera sp2 också om du inte har gjort det, för jag läste på Microsofts hemsida om ett liknande problem. Rekommendationen var att installera sp2. Ta för vana att gå in på Windows Update för att ta hem nya fixar. Normalt sett är det alltid bäst att ha de senaste drivrutinerna, sp och fixarna installerade.

Micke

Jo jag har sp2 .. jag testade att ta bort drivrutinerna för grafikkortet,då fungerade det utmärkt , testade att starta om flera gånger även kallstarter. Kan det vara så att det är grafikkortsdrivrutinerna som krånglar, eller blir det automatiskt "mindre" för datorn att göra då, så liknande problem inte uppstår. För att om det´skulle vara någon annan drivrutin som krångla borde ju även de krångla i fallet man har tagit bort grafikortets drivrutiner.

Skulle bara säga att jag har det att fungera..Kan ha varit något med tangentbordets drivrutiner, eller skrivarens,inga fler blå skärmar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...