Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spel låser datorn

JANspeed

Recommended Posts

Hallå alla snillen!

Har lite problem när jag spelar spel på min dator. Så fort jag ska spela ett spel typ C&C Renegade, Max Payne eller Black & White så kan jag spela alldeles utmärkt för en varierande tid men helt plötsligt hänger sig dock spelet. Datorn låser sig helt och eventuellt ljud loopas om och om igen tills jag kör shut down.

Att datorn låser sig förekommer oftast vi någon typ av handling. Typ då man skjuter mycket helt plötsligt eller explosioner haglar. Jag tror dock att det är min dator som är problemet då det förekommer i flera spel med 3d involverat. Quakemotorn och Half-Life har det dock aldrig varit något problem med.

Jag har letat runt lite och försökt hitta någon lösning på detta problem men jag vet inte var jag ska börja. Det bästa vore ju om jag kunde lösa problemet men ett alternativ kanske vore någon slags skyddsprogram som ligger bakom spelet och kan stänga av spelet när det låser sig så att jag åtminstone inte slipper boota om varje gång.

Hårdvara i datorn

CPU: AMD Athlon 1GHz

Minne: 256 MB

Moderkort: MSI K7 Turbo-R

Grafikkort: Leadtek Winfast GeForce2 GTS

Finns det nå med huvudet på skaft som kan hjälpa mig eller åtminstone peka mig i rätt riktning så vore jag väldigt tacksam.

//JANspeed

jag förmodar att du testat de nyaste Detonator drivisarna från Nvidia?

för tillfället kan jag inte komma på något mer som kan föra dig i rätt riktning...men jag funderar vidare...

hmm....det vore kanske intressant att veta vilket chipset ditt moderkort har och märket på ev. nätverkskort...

kanske även lite cputemperaturer...

//yaz

"Yes! That's right, you got a point there!"

[inlägget ändrat 2002-03-23 10:55:48 av yaz]

Jo, glömde förstås att säga att jag tankat de senaste Detonatordrivarna och directX 8.1 också. Så där kan inte felet ligga.

MagicBoy:

Det gick inte att tanka programmet. Nån server som var nere. :(

[inlägget ändrat 2002-03-23 16:29:10 av Jens Nilsson]

jobbigvolvo

Jag kan till 90% säkerhet säga att det beror på ett värmeproblem.

VAR är en annan sak.

Hur låser sig den ?

om det är grafikkortet så brukar bilden frysa och ljudet hamna i en oändlig loop.

Om det är CPU'n så brukar det vara spontana omstarter eller blåskärmar.

De sista 10% reserverar jag till nätverkskortet.

"I didn't fight to the top of the food-chain to be a vegetarian."

MagicBoy:

Det gick inte att tanka programmet. Nån server som var nere. :(

Ladda då härifrån:

http://www.voodoofiles.com/4711

Ta från MIRROR 2 (två) eftersom MIRROR 1 för tillfället inte fungerar.

Programmet ska fungera på din dator. Det är jag 99% säker på ;)

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

Ja, det låser sig så som du beskrev för grafikkortet.

Jag får väl ta och investera i ett nytt kylsystem till datorn eller till grafikkortet. Ska testa och köra med öppet chassi ett tag och se om det hjälper nått? Annars får jag väl ställa datorn utomhus. ;)

Tack för tipset!

/JANspeed

Programmet verkar fungera finfint. Dock har jag lite svårt att hitta någon förklaring om vad som är vad i programmet. Har du nån brukanvisning typ? Man kan inte mäta tempen på grafikkortet samtidigt?

Min cpu ligger på runt 45 grader celcius och sys på runt 36? Är det normalt?

Tack för hjälpen!

/JANspeed

Spelar du Max Payne så bör du köra på Bilinear, inte Trilinear. Med min stannar det på Trillinear, med Bilinear går det bättre.

Dock har jag lite svårt att hitta någon förklaring om vad som är vad i programmet. Har du nån brukanvisning typ?

Nja, det bästa som jag hittade på nätet är en sida som inte längre finns men som är "cachad" av http://www.google.com/http://www.google.com/search?q=cache:zHAEAiN8KTQC:www.naggelgames.de/vcool/vc_config.html+VCool+help&hl=sv Borde vara tillräckligt bra ändå.

Min cpu ligger på runt 45 grader celcius och sys på runt 36? Är det normalt?

CPU-temperaturen är helt okej. Dock tycker jag att den andra temperaturen är för hög i förhållande till CPU-n. Hos mig är värdena 54 / 27 (22).

Förmodligen är det grafikkortet som värmer upp resten av burken ;) Du kanske borde investera i en så'n där "utsugsfläkt" som man sätter alldeles under grafikkortet. Det "borde" fixa problemet. Har nämligen själv haft precis samma problem en gång i tiden...

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

Ville bara följa upp min tråd. Hygglo alla som hjälpte till.

Typiskt nog var orsaken den "enda" uppgift jag inte angav i datorspecen. Ljudkortet.

Jag har ett SB Live i maskinen och detta reagerade tydligen illa med mitt moderkort (MSI K7T Turbo) så med en enkel fix genom att uppdatera drivrutinerna så löste jag den dumma buggen. Något som jag alltså kunde gjort för länge sen. :(

Detta får väl bli en läxa att man borde uppgradera drivrutinerna oftare.

/JANspeed

När du säger det så, jag har exakt samma ljudkort, och uppdaterade med drivrutinen, och så GÅR det bättre med Max Payne spelen. Jaha,(medan den fungerade felfritt så borrade jag min blyertspenna på väggen, känner mig som en idiot!) vi lär oss varje dag.

hälsn. Thomas.S

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...