Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ACPI, Exakt vad gör den?

stefanowich

Recommended Posts

stefanowich

Har lite problem med min brännare, en Cerative 8-4-32. Den funkar ibland och jag kan inte komma på vad som kan vara fel. Hittade en loggfil i winXPpro och enligt den uppstår tre olika fel med ACPI, har för mig att den har med cd att göra, detta problem återkommer också med jämna mellanrum typ, varje halvtimma. Omså är fallet är det inte konstig att det skiter sig ibland!

Skulle önska att någon bekräftade mina misstankar och om möjligt en lösning på detta problem.

"Har lite problem med min brännare, en Cerative 8-4-32. Den funkar ibland"

Har du kontrollerat att den stöds av XP:

http://www.microsoft.com/windows/catalog/catalogshell/shell_0.asp?subid=22

Vilket brännarprogram har du? Har du installerat XP-patchen som finns att hämta här:

http://www.microsoft.com/downloads/search.asp?LangID=19&LangDIR=SV

Har ditt moderkort stöd för ACPI? Kanske behöver uppdatera BIOS?

Voodoo chile (slight return)

stefanowich

Brännaren är en CD-RW RW8433E postade problemet tidigare, //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=268157

Har testat en del olika brännar prog, men åter till ACPI´n den ska stödjas på ABit VH6-2, men är det det som kan strula?

ABit kortet sitter i den gammla datorn om du läser den andra tråden, så att du inte tror att jag köpte den datorn för 15000 kr :)

[inlägget ändrat 2002-03-23 11:24:40 av stefanowich]

"men åter till ACPI´n"

Följande står att läsa om ACPI i Hjälp-och support:

ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) är en öppen industrispecifikation som anger ett flexibelt och utökningsbart maskinvarugränssnitt för moderkortet. Programvaruutvecklare använder den här specifikationen för att integrera energisparfunktioner i ett datorsystem inklusive maskinvara, operativsystemet och programvara. Integrationen aktiverar att Windows avgör vilka program som är aktiva och hanterar energisparfunktioner för datorns undersystem och kringutrustning.

Med ACPI kan operativsystemet styra energisparfunktionerna på en mängd bärbara datorer, persondatorer, servrar och kringutrustningar.

ACPI är grunden till OnNow-överenskommelsen som gör att systemtillverkare kan leverera datorer som startar när någon trycker på en tangent på tangentbordet.

ACPI-designen är avgörande för att energisparfunktioner och Plug and Play-funktioner ska kunna utnyttjas till fullo i Windows. Om du inte är säker på om datorn är ACPI-kompatibel kontrollerar du detta i dokumentationen. Om du vill ändra strömsparinställningarna för att kunna utnyttja ACPI använder du Energialternativ på Kontrollpanelen.

Under installationen av Windows installeras endast ACPI om alla komponenter som är tillgängliga vid installationstillfället stöder energisparfunktioner. Vissa komponenter (särskilt komponenter av tidigare format) stöder inte energisparfunktioner och kan leda till att Avancerade energisparfunktioner (APM) inte fungerar korrekt och kan hindra ACPI från att installeras. Exempel på sådana komponenter är ISA-komponenter (Industry Standard Architecture) och inaktuella BIOS.

Du skriver att du testat en del olika brännarprogg, har du då haft uppdateringarna till dessa för XP?

Voodoo chile (slight return)

ACPI´n Har inte bara med power menageriet att göra den fixar även med IRQ delning i windows. viss hårdvara klarar inte att dela IRQ med något annat. Detta missade naturligtvis MS, så i Win200 och WinXP kan men inte själv ändra på IRQ settingen.

Men i WinXP har en man fått en möjlighet att komma runt problemet.

Genom att vid installation trycka F6 (För att välja att installera tredjeparts drivrutiner) så kan man välja att installera som "Standard PC". Om man gör detta så skippar WinXP ACPI´n.

Om du inte vill installera om Windows så kan de du i "Divice managern" under "Computer" (Där borde stå något i stil med "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" eller något) gå in och välj att uppdatera drivrutinen. Väjl att visa lista och att visa alla drivrutiner. Här kan du nu välja Standard PC.

Om du väljer att byta till Standard PC så kan det funka (Det funkade för mig) med DITT SYSTEM KAN OCKSÅ SLUTA ATT FUNKA HELT och då får du installera om allt från början.

Lycka till!

:)J.

www.DARKANE.com

[inlägget ändrat 2002-03-25 09:25:54 av DE]

stefanowich

Oki! tackar så mycket. Du nämde något om konflikter och detta stämmer rätt väl, vid förra installationen satte jag biosen till att använda PnP os och då försvann konflikterna som då var, men nu ligger det kvar fyra enheter på samma.

Om du följer mitt föregående råd så måste du tänka på att ändra tillbax BIOS till icke PnP OS annars kan det bli strul.

:)J.

www.DARKANE.com

stefanowich

Jag kanske har hittat en lösning på problemet. Surfade till Abits hemsida och hittade en bios uppdatering som tydligen ska fixa acpi strulet men det återstår att se om brännaren funkar efter det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...