Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Normal temp. för 1.33 Ghz Athlon TB?


TicoRoman

Rekommendera Poster

Tjaba!

 

Vad är egentligen den normala arbetstemperaturen för en 1.33 Ghz Athlon TB? Har just nu (under normal körning) 53-55 grader. Vid spel och "tunga" program så ökar den upp till 60-62. Innan jag för länge sen satte in extra chassifläktar låg tempen runt 65-66 och upp till 70 i extrema fall. Då kraschade den datorn ofta.

 

Vilken är den högsta temperaturen som den kan jobba i (längre tidsperioer) utan att ta skada?

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det är med din TB som min att den håller för max 90 grader celsius (enligt spec hos AMD)

Om man ska döma efter inlägg jag läst här så minskar livslängden ju högre temp man har.

 

Om ditt moderkort stödjer det, kan jag rekommendera ett ypperligt program som mjukvarumässigt sänker tempen på processorn (i mitt fall 33 idle och 52 vid maxbelastning, i medel 35 grader, men då har jag öppen låda). När man kör spel och andra krävande program så går den till maxtemp, då den funkar så att den "stänger av" processorn när den inte används, och processorn står egentligen stilla den mesta av tiden vid normal användning, och jag märker ingen prestandaförlust pga det.

 

http://www.naggelgames.de/vcool/VCool.html

 

"Normal" temp ligger väl mellan 40-50, beroende på vilken Cpu-fläkt man använder. Folk har med mer eller mindre fantasifulla, och ibland högljudda=många fläktar, byggen fått ner tempen till 26 grader.

Den tystaste och effektivaste månde väl vara vattenkylning om man inte vill exprimentera med peltier (=elektrisk kylning)

 

---------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

CPU:n jobbar utan att ta skada då den går stabilt. Allt över 60 grader bör man undvika för att vara på den säkra sidan. (Men det handlar mest om stabiliteten.)

 

Tumregel för maxtemp (som jag själv har)

Idle: 45 grader

Normalt arbete: 50-55 grader

100% CPU Load under flera timmar: 60 grader

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2002-03-23 02:54:44 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det är med din TB som min att den håller för max 90 grader celsius (enligt spec hos AMD)

 

Då har jag god marginal i alla fall.

 

Om ditt moderkort stödjer det, kan jag rekommendera ett ypperligt program som mjukvarumässigt sänker tempen på processorn (i mitt fall 33 idle och 52 vid maxbelastning, i medel 35 grader, men då har jag öppen låda).

 

Japp, använder programmet redan. Fast jag tycker att datorn "känns" onödigt seg om man aktiverar Idle loop, så jag kör utan.

 

Förresten vad har du för temperaturgränser vid det där Throttle back to 50% if bla bla osv...

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Observera att 90 grader gäller för själva chippet. Den temp. som datorn talar om är inte chiptemp.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att 90 grader gäller för själva chippet. Den temp. som datorn talar om är inte chiptemp.

 

Hm, med det här programmet får jag fram CPU: 55 och System: 26. Vad är chiptempen då?

 

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten vad har du för temperaturgränser vid det där Throttle back to 50% if bla bla osv...

 

Throttleback to 50% =60 grader

Throttleback to 10% =65

Shutdown 70 Grader.

 

För mig räcker det att enabla NBcoolbit så sjunker graderna på ett par minuter.

 

Förresten, jag antar att du kollat så att kylflänsen verkligen sitter ordentligt på cpu´n? Jag satte den lite snett i början och då fick jag 70 grader på min.

 

 

 

 

 

-------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 512DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...