Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

varma hårddiskar


mamme

Rekommendera Poster

Har just istallerat en ny WD 80 gigg i min dator.

Tidigare hade jag en IBM 30 gigg och den nya hdd placerade jag precis under den gamla(enda lediga platsen).Nu verkar det som att diskarna blir varma och jag undrar hur varma dom kan (får) bli innan dom tar skada.

Jag hämtade hem ett litet program på adressen http://www.private.peterlink.ru/tochinov/ där man kan se aktuell temp på hdd(47grader blev det innan jag stängde av).

Är det för högt? Iså fall:vad göra? Fler fläktar eller vad tycker ni?

Tacksam för all hjälp jag kan få...

 

Lev väl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47° låter lite mycket.

Vad finns det för andra saker innanför skalet?

CPU, grafikkort, nätdel?

Hur stor låda?

En smart placerad chassifläkt brukar göra "susen" så att säga.. :)

Jag slängde in en i veckan. En 12V-fläkt fast jag kör den på 5V.

Den bara väsnas annars.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

cpu: Thunderbird 1100

grafik: nvidia geforce 2 gts

nätdel: ingen aning (hur tar man reda på det?)

moderk: asus a7v

Lådstorlek: bredd 21cm, höjd 40cm, djup 42 cm (hittade inget namn)

 

Underbart med snabba svar!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Laddade ner progget och det visar 47 grader även på min, man börjar ju undra om det verkligen fungerar.....

 

En IBM 60GXP 40GB

 

///

Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ligger på 45 utan kylning och 27 grader med kylningen igång. Har ett chieftec chassi där det finns snabbfäste för fläktar lite varstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 47 grader verkligen mycket???...jag tycker inte det låter så mycket...:)

 

Ligger på 39 grader utan extra kylning...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

[inlägget ändrat 2002-03-22 20:16:32 av Emiños]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Fujitsu 40Gig 7200-varvare och den ligger på 45 grader. Enligt Fujitsus spec för den hårddisken ska den klara arbeta utan problem mellan +5 och +55 grader celsius.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde förresten nämna att jag har gxp 120 40gig, hoppas att min kylning kan få den att leva i åtminstone ett år ;))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Master Of Operative Systems

det e inte speciellt lämligt add hddn arbetar över 40celcius

//En kille som jobbar på en dataverksta\Ps kolla hemsidan som jag gjort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde förresten nämna att jag har gxp 120 40gig, hoppas att min kylning kan få den att leva i åtminstone ett år ;))

 

Borde inte vara nåt problem. Min gamla Fujitsu på 8Gig låg runt 45 grader den också, och den lever sen -98.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest på alla problem som varit med just gxp diskarna. Jag känner fem personer som har antingen gxp120 eller gxp75. Fyra av dem har bytt hårddisken på garantin, det mest extrema fallet var nog den som pajjade redan efter 2 veckor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har min dator varit påslagen utan nån vidare belastning i 1,5 tim och har jag har 48 grader. Tror nog att jag ska köpa mig en liten fläkt i varje fall för säkerhets skull..

Jag är lite orolig för min IBM:are...

 

Tack för all hjälp jag fått. fortsätt gärna med skicka in egna erfarenheter..

 

mvh mamme

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 grader har jag på en IBM 60GXP 40GB. Datorn har varit på hmm sen imorse tror jag. ;)

 

Ser ut som om jag har lägst temp av alla som skrivit här? :)

 

Fast jag har ju en extra fläkt som sitter längst fram i lådan och suger in luft, en fläkt under grafikkortet (längst bak) som suger ut och förstås CPU-fläkten och den i nätdelen.

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha!

 

Då har jag den varmaste. Min Barracuda IV 60GB ligger på mysiga 51 grader. Konstant.

 

Kan iosf bero på att den är gummiupphängd, lådan är vadderad med fleece, ingen chassifläkt och endast en 19CFM fläkt i nätagget.

 

 

/VMS7, som värmer fötterna på lådan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja.. Magicboy lägst har du inte eftersom min ligger på 27 grader med kylning ;))

 

Just det! Jag läste tydligen lite slarvigt ;)

 

 

Förresten, har läst lite överallt om hur dåliga IMB-hårddiskarna är, att de inte håller länge, kraschar ofta och bla bla.. Någon som vet om det endast gäller 75GXP och 120GXP, eller även min som är 60GXP?

 

Skulle inte vara speciellt roligt om den kraschar. Lite svårt att ta backup på 20-25 GB om enda backupalternativet man har är en CD-brännare ;)

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gxp60 har också haft lite problem med krascher men såvitt jag hört så föregås alltid problemen med konstiga ljud från disken i några veckor så man har ju lite tid på sig att göra backup (klen tröst). Jag gör en "hälsokontroll" på min minst en gång i veckan och kör backup på det viktigaste 2-3 ggr/vecka på rw skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...