Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MySQL vs Access


Sasja

Rekommendera Poster

Vad är det för skillnad? När ska man använda vilken databas? Vilken är lättast att använda?

 

Någon som har koll?

 

Själv använder jag Access.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag använder asp och mysql och det är inget som helst problem.

 

Det svåraste var att komma igång med att göra twabeller m.m eftersom att man gör det i dos förhand, men sen kom jag på att det fanns ett perfekt program som heter mysqlfront och det är grattis, det kan inte bli bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det stor skillnad på koden vad gäller asp+mysql i jämförelse asp+access? Eller är det bara kopplingen som skiljer sig?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte använt mig av mySQL själv, utan använder mig uteslutande av MS SQL2000 och Access. Men om man inte har råd (vilken privatperson som nu skulle ha det) med MS SQL så är mySQL ett utmärkt val, som man nog skulle välja före Access.

 

Detta på grund av att mySQL är till stor del en liten fullskalig databas. Du kan hantera data, temporära tabeller och procedurer på ett helt annat sätt än vad du kan göra i Access.

 

Sen när det gäller språket skiljer sig naturligtvis mySQL lite från de andra. Men det är ju knappt två databaser vars språk ser likadant ut. De enkla select-satserna är väl desamma, men när man kommer till att skapa tabeller och skicka med/ta emot argument till lagrade procedurer skiljer sig nog alla databaser åt. Indexering i mySQL är aningen bättre än i Access.

 

Tröskeln för att lära mySQL är nog lite högre än till Access, men när/om man kommer över den, har man nog det tillbaka i slutändan.

 

Men det vikitgaste av allt är nog att man skall se över sitt behov innan man väljer databas. Bara för att jag tex använder mig av MS SQL innebär inte det att det är ett självklart val i alla lägen. Ibland är Access ett bättre val, och då skall man välja det...

 

Lycka till med ditt val.

 

____Robbac_____________________________________

The Truth Is Out there

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linus Mannervik

Jag använder mySQL tillsammans med PHP. Ingenting skulle kunna fungera bättre. MySQL är som gjort för PHP (och tvärt om). Kan du varken PHP eller ASP tycjer JAG att du först skall lära dig behärska PHP och sedan ta det lilla steget vidare till att använda mySQL-databaser.

Ett tips: Köp PHP4 Programmering (av Jesper Ek), en utmärkt start för kombinationen PHP-mySQL.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access är praktiskt taget inget alternativ. Har du mer än 20 samtidiga besökare kommer du att få problem med låsningar. Access är ju bara en fil på din hårddisk och inte en server som kan hantera flera samtidiga anslutningar såsom MSSQL och MySQL.

 

MySQL har några fördelar framför MSSQL där priset är den främsta. MSSQL å andra sidan är rejält mycket snabbare, har mer utvecklade användargränssnitt. MySQL har ännu inte releasat en stabil version med transaktionsstöd vilket gör den praktiskt taget obrukbar för större applikationer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...