Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Känner besvär i hyn när jag sitter framför skärmen


Tompa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nu i över 2 år haft besvär när jag sitter framför data skärmar. Inga synliga symtom men de känns obehagligt i hyn, speciellt på rygg och axlar. Jag får obehagliga rysningar konstant där och hyn känns som man smetat på nåt klibbigt och som sen torkat. Jag får också värmekänslor över ansiktet och så. Det kliar även i hårbotten. Besvären blir värre ju längre jag sitter framför skärmen i sträck. Jag måste va ifrån skärmar/datorer flera dagar för att dessa besvär ska försvinna helt. Jag har för övrigt en vanlig 17 tums skärm som är typ 2-4 år gammal.

 

Jag börjar bli väldigt less på dessa plågsamma besvär då jag gillar o sitta framför datorn men drar mig lite för det nu tack vare detta. Så jag undrar

om det är nån som känner igen sig i det här och vet vad det kan bero på? Eller om nån vet hur man kan lindra dessa plågsamma besvär. Finns det speciella skärmar att rekommendera kanske om man har dessa problem?

 

vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

/Tony

 

Vore väldigt taacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst skall du nog se efter om du har skärmen kopplad till ett jordat utag (annars skall den stråla rätt friskt har jag hört).

 

Jag har för mig att jag har hört att TFT skärmar inte skall ge i från sig strålning, så det kanske är ide att på något sätt försöka prova en sådan skärm och se om det gör någon skillnad.

 

Du bör kanske ta kontakt med någon läkare och kolla upp om det är någon slags elalergi du har och hur läkaren rekomenderar att du beter dig. Kan det finnas risk att överkänsligheten blir ännu större om du tex sitter framför datorn? Det är något som du bör försöka ta reda på.

 

Hoppas det löser sig för dig!

//Surfarn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Väldigt tråkigt att höra att du får besvär framför datorn. Som surfarn2 säger att du ska ha skärmen kopplat till en jordatuttag håller jag helt med. det kan dra ner strålningen avsevärt. Sedan kan du pröva att sätta på ett strålningsskydd. Finns att köpa på ex. http://www.matting.se

Flytta datorburken från skrivbordet (omden står där till golvet en bit ifrån dig den avger också en del strålning.

 

2-4 år gammal skärm. Du borde nog tänka på att köpa en ny skärm. Nya skärmar strålar mindre. Tyvärr vet jag inte villken typ av skärm som avger mins strålning.

 

Lycka till och hoppas dina besvär löser sig.

 

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har faktist testat med ett strålningsfilter som jag köpte på Clasohlson och jag tyckte mig känna att det hjälpte en del men det fick inte bort besvären helt...men tyvärr så fick jag problem med mina ögon då istället så jag kunde inte fortsätta med filtret..typiskt! Jag har också numera datorn och skärmen kopplade till jordade uttag och har haft så ett tag utan att känna av nån förbättring av det. Jag tror det är jordat i alla fall, jag har nämligen en jordad fölängningssladd som går från ett jordat uttag i köket men det är väl samma sak eller?

 

/Tony

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jag tänkte rekommendera TFT som för mig har tagit bort de brännande känslorna jag kunde få i ansikte/kinder efter en lång dag framför skärmen. Men...

kopplade till jordade uttag och har haft så ett tag utan att känna av nån förbättring

...det hjälper förmodligen inte dig i detta fallet. :(

 

jag har nämligen en jordad fölängningssladd som går från ett jordat uttag i köket

Hehe. Du anar inte vad du utsätter dig för... Kanske ingen extra stråling men oooj vilken elsäkerhetsrisk. Sånt där är förbjudet bara så du vet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förutsättning för att TCO-märkta skärmar ska leva upp till de krav de ska klara är faktiskt att de ska vara jordade.

 

Besvären liknar mer de man får av statisk elektricitet än de från elektromagnetisk strålning.

 

Mitt råd: Byt till TFT-skärm.

 

tco-info.com har information, mer får du genom "strålning bildskärmar" i din Google.

 

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är förbjudet så länge man inte klammrar fast den. Om man gör det så räknas det som en fast installation. Då är, för det första, gummikabel ej tillåtligt.

För det andra: om man installerar ett jordat uttag i ett rum så måste alla uttag i rummet vara jordade.

 

En jordfelsbrytare torde väl vara på sin plats.

 

 

_.-TN-._ 340

 

[inlägget ändrat 2002-03-22 09:33:21 av Tompa1000]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg hade problem med mina ögon när jag satt en längre tid framför datorn...

dock har dessa problem försvunnit när jag införsaffade min TFT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg hade problem med mina ögon när jag satt en längre tid framför datorn...

 

Samma här :( men besvären ha inte på nåt sätt försvunnit. När jag förra året var på en 20-dagars skolresa i Indien så hade besvären försvunnit under den tiden, eftersom jag då varken tittade på TV eller använde en dator.

 

Får nog nån gång själv skaffa en TFT-skärm (det är väl såna där platta?). Synd bara att de kostar så mycket (kanske gått ner mycket redan? har ingen koll), men min syn är mycket mer värd än så...

 

PS. Inte visste jag att medlemmarna här var medicinkunniga också :)

 

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg hade problem med mina ögon när jag satt en längre tid framför datorn...

 

ROTFL :) Är det verkligen bara ögonen ni får problem med ?

 

Hur är det mer er nacke, rygg, axlar, handleder, knän osv. ? TipTop eller ?

 

Man kanske ska se det som en fördel att man börjar se lite dimmigt efter ett tag, dags att återvända till livet för en kort paus ;-)

 

Annars, visst, _måste_ man jobba länge vid datorn är det skönare med en TFT(haft TFT på jobbet sen 98). Men det är ännu bättre att datorjobba i korta, intensiva pass...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är fortfarande inte tillåtet. Nu har jag dock själv gjort så tidigare trots denna vetskap så jag bör nog inte säga något ;)

 

När det gäller skärmar så är jag själv i samma sits just nu, eftersom uttagen i nya lägenheten är ojordade och min lata elfarsa inte hunnit komma upp och jorda datorrummet ännu. Efter ungefär ett halvår har besvären börjat, så jag anar att det tar ungefär ett halvår för att bli av med dem oxå? 20 dagar är juh ingenting...

 

En TFT-skärm är en ypperlig lösning som jag rekommenderar till alla anställda hos oss som har besvär. Själv sitter jag framför en dagligen när jag inte är hemma, och det är helt klart betydligt behagligare - det kan man inte undkomma. Dock är juh bilden under all kritik för min del :)

 

...min 85Hz-bild här hemma på min CRT-skärm flimrar dock rätt extremt den första halvtimmen efter att man kommit från en TFT-skärm på 75Hz, innan man vant sig igen :7

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt sant Palerider :)

 

Vad vore jag utan regelbundna te/kaffe/cola-pauser å den promenad det brukar innebära, absolut minst varje timme? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ROTFL :) Är det verkligen bara ögonen ni får problem med?

 

Bara ögonen. Allt annat är helt okej för min del i alla fall :)

 

Man kanske ska se det som en fördel att man börjar se lite dimmigt efter ett tag, dags att återvända till livet för en kort paus ;-)

 

Helt sant. Ibland skulle man dock behöva ännu längre pasuer. Det blir ofta att man "glor" på en antingen dator eller tv-skärm hela da'n. På plugget tex går det inte att undkomma det, eftersom allt man pluggar så måste man spendera 60-70% av tiden framför en jävla halvtaskig "högskoleskärm".

 

Skulle själv behöva skaffa en TFT-skärm, men det är bara det att det är en prisfråga, har en aningen begränsad studentekonomi just nu. :)

 

 

1. Förresten hur är det med alla de där strålningsskydden som man sätter framför vanliga skärmar? Blir det verkligen bättre dvs mindre strålning?

 

2. Om man jämför en vanlig skärm "utrsutad" med "strålingsskydd" med en TFT-skärm, kommer man i närheten av TFT-skärmens bildkvalitet och låga strålning??

 

3. Kollade lite på http://www.matting.se och där har man "ganska" höga priser på "strålningsfilter", men eftersom jag vet att högt pris inte alltid innebär hög kvalitet så undrar jag om någon kan rekomendera något kanske? Någon som har erfarenhet eller råd? :)

 

 

 

PS. Den här tråden påminde mig verkligen om att jag borde göra något med åtminstone skärmen hemma.

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TFT skärm var inte så farligt dyr

det är en Hansol H530 och jag fick ge lite över 5000 för den

 

http://www.hansolnordic.com

 

 

---------------------------------------

Don´t knock it until you´ve tried it.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...en till grej som är enkel: drick mycket vatten, (datorn avger mycket torr luft, pga. fläkten) och smörj in händerna med en BRA hudkräm, flera gånger om dagen.

 

MVH. Jörgen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TFT skärm var inte så farligt dyr

det är en Hansol H530 och jag fick ge lite över 5000 för den

 

En 15-tummare alltså. Nja, vill nog inte ha mindre än 17', och så har jag ganska dålig erfarenhet av Hansol, med andra ord deras CRT 710A, har haft den i ca 6 månader och så har den redan gått sönder 2 gånger ;) Det är tur att de erbjuder på-platsen-garanti i alla fall ;)

 

Undrar vad deras 17-tummare kostar...

 

Varför är alla deras skärmar TCO-99? Är det inte lite gammalt?? Tror att jag sett något nyare för länge sen...

 

 

PS. Angående en CRT-skärm med strålningsfilter, kommer den i närheten av TFT när det gäller bildkvalitet och framförallt låg strålning??

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej! Känner själv besvär i ansiktet vid skärmarbete. Mitt ex hade en tft och den påverkade mig inte alls så jag trodde att en tft var det som behövdes. Nu har jag köpt mig en Hansol h950 men jag upplever mkt värre besvär nu än med min gamla hansol crt 710p. Känns inte alls kul efter att precs betalt 6000:-. Kanske är det något fel på min.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Det va samma för mig. Det blev värre med tft skärm och den hade tom en extern transformator som jag hade en lång bid ifrån mig. Jag tyckte dock att ljuset va mycket starkare på denna tft skärm trots att jag hade så mörkt jag kunde. Jag börjar mer misstänka att mina besvär kan ha med ljuset och flimmret och göra. Jag känner också av när jag sitter framför tv'n men mindre då, men då sitte man ju en bit ifrån också.

 

/Tony

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså det var intressant. Jag mätte strömförbrukning till min skärm igår, den var 0,13A. Ung hälften av vad min gamla 17" crt Hansol förbrukade. Det borde ju inte vara mkt till magnetfält i en tft eftersom tekniken inte bygger på att ett magnetfält dirigerar elektroner mot en skärm (såsom i en crt).

 

Det som förbryllar mig är att jag inte kände ngt framför min ex:s 15" tft inte ens efter en hel dag. Men arean är ju betydligt mindre å andra sidan.

 

Hur har du det nu, ngn lindring / lösning?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Undersök möjligheten att få jordat i din lägenhet/ditt hus. Tycker ibland att jag blir solbränd framför datorn. Sitter så mycket framför datorn att jag kanske inte märker någon skillnad på om jag är strålskadad eller inte. Elallergi finns. Det verkar mycket besvärligt. Men prova TFTskärm och prova om jordat hjälper.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...