Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slippa cachning...


L. Gustafsson

Rekommendera Poster

L. Gustafsson

Hej!

 

Jag har en fråga gällande cachning och hur man kan undvika detta.

Detta är utgångsläget:

 

På vår webbplats har vi en länk, senaste dagrapport, som leder till en Excelfil med namn senasteD.xls. Länken är Javascript som öppnar ett nytt fönster där endast Excelfilen visas.

 

Denna excelfil skrivs över dagligen då nya rapporter pushas ut till webbservern. Tyvärr fungerar pushningen inte alltid 100 vilket innebär att någon med lite handpåläggning får se till att filen hamnar i rätt mapp.

 

Nu är det dock som så att om man samma dag varit inne och följt länken senaste Dagrapport, som alltså leder till excelfilen, så kommer den gamla filen att visas igen trots att man skrivit över denna. Stänger man dock ner webbläsaren och sedan försöker igen så visas rätt excelfil i webbläsarfönstret.

 

Hur kan man (kan man?) undvika behovet att stänga ned webbläsaren för att rätt excelfil ska visas?

 

Hoppas att ni förstod frågan och någon kan ge mig ett bra svar!

 

(Vi kör i Windows 2000 miljö, IIS 5 och kodar det mesta i ASP/VBScript).

 

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle Nyrén

Ett lätt sätt är att varje gång sidan med länken laddas så lägger man på ett slumpat tal som argument i QueryStringen. Då kommer inte webbrowsern att tro att det är samma fil som den redan har i cachen och jag är ganska säker på att Excel ignorerar inparametern. Alternativt kan man lägga på klockslaget som filen skapades om man vill hämta den cacheade varianten när ingen ny fil finns.

 

Exempel:

<a href="senasteD.xls?<%= Rnd%>">Senaste dagrapport</a>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

L. Gustafsson

Hej!

 

Tack för hjälpen. Problemet var dock detta att genom att använda endast rnd funktionen så blev det slumpade talet alltid detsamma.

Jag lade dock till Randomize funktion och en liten multiplikation och då fungerar det perfekt.

 

Tack för hjälpen!

 

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...