Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hz, kHz osv.?


tjoff

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har alltid varit fundersam över den Hz som skärmen påstått att jag haft, eller i alla fall betydelsen utav den.

 

Om jag kollar på min skärms inforuta så ser jag att det står:

75 kHz @ 60 Hz.

 

Höjjer jag Hz i windows (som för tilfället står på 60 Hz) så får jag både högre kHz och högre Hz (om jag ställer in på 85 Hz i windows får jag till ex 106 kHz @ 84 Hz på skärmen).

 

Jag kör windows XP och vet att det finns en 60 Hz fix för w2k och wXP - men nog skulle jag ha känt av om skärmen körde i 60 Hz. Jag blev nyligen tillfälligt bekant vid 50 Hz då jag lekte med lite inställningar och det var ingen trevlig upplevelse - och om 60 Hz är ens i närheten av 50 Hz (borde ju inte vara så stor skillnad - 10 uppdateringar mer/s) så skulle jag märka av det direkt.

 

Vad har kHz med saken å göra egentligen och är den Hz som skärmen rapporterar den Hz som jag tror att den menar? - uppdateringsfrekvensen alltså..

 

Har hört talas om vertikal och horizontal uppdateringsfrekvens, men dessa siffror har många gånger skiljt sig ganska mycket och jag tycker att det skulle kännas minst sagt konstigt (vad det nu innebär)

 

Har ett GF2 MX 400

och kör med upplösningen 1600*1200 i 32bitars färger

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den horisontella svepfrekvensen anges i kHz.

Hur många rader som strålen hinner rita ut på en sekund alltså.

Den vertikala är bara i Hz och ligger mellan 43 och 160.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att vissa personer är mer känsliga mot flimmer än andra.

 

En del kör sina superkärmar glatt i 60 hz. Själv tycker jag 85hz är lite flimmrigt.

 

Som sagt så är khz den horisontella och hz den vertikala.

Bilden ritas ut horisontellt, rad efter rad, när alla rader på en bildruta är klar så börjar den om uppifrån.

 

På en bildruta har alltså 1 vertikal hz utförts och 768 horisontella hz om man kör 1024*768.

 

HZ är alltså hur många gånger bilden uppdateras i sekunden och det egentligen intressanta.

 

Du pratar om HZ- fix. Denna behöver du bara om du ska spela. För i spel är det som default 60 hz av nån anledning.

I Windowsläge så går HZ att ändra i egenskaper.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten parantes bara. Kör själv i 85Hz på en rätt stor skärm. Det är grafikkortet (just nu) som begränsar svepfrekvensen.

 

På kontoret har jag börjat jobba framför en billig TFT-skärm som körs i 75Hz (ja, den ska köras i det - är det någon ny standard? Brukade vara 60Hz) och nuförtiden när jag kommer hem till min söta men stora CRT i 85Hz så flimrar den rätt frenetisk den första halvtimmen innan jag vänjer mig igen.

 

Innan jag arbetade framför en TFT så har jag inte upplevt min skärm som flimrig, men nu gör jag det titt som tätt - helt klart är det, som med mycket annat, ofta omöjligt att märka brister eller att något är dåligt om man inte vant sig vid något som är bättre :) (pss, ati radeon, psst ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha...

 

Tackar för alla svar :)

Det blev lite klarare nu ;)

 

Fan, nu tryckte jag in shift knappen i mer än 5 sekunder igen :(

börjar bli en ovana :P

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...