Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win XP och spel


Dexter

Rekommendera Poster

Jag kör mycket CS och undrar om XP är bra till det... mina kompisar säger att 98:an är bäst på spel, men jag håller hårt på att XP är ett stabilare operativ...

 

Någon som kan ge mig ett råd?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ProfBaltazar

Jag spelar CS rätt mycket och har WinXP pro och det funkar utan problem. Det jag fick göra dock vara att köra med Direct 3D för grafiken. OpenGL ville inte funka riktig.

 

Det ska dock sägas att jag inte prövat med OpenGL med de nya drivrutinerna för GeForce2 MX 400.

Min dator:

AMD 1GHZ, 512 SDRam, IBM 60 GXP 60GB, Geforce2 MX400 64MB, SB Live 5.1 Player.

 

Flyter fint! :)

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

[inlägget ändrat 2002-03-20 19:25:06 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som verkar missat att de inbyggda drivisarna inte har något OpenGL stöd.

 

Man brukar väl alltid installera de senaste drivisarna ? Särskilt som de inbyggda har 1/3 av prestandan i de nyare.

 

De inbyggda drivrutinerna ska ju bara ses som en bekvämlighet, man ska alltid titta om det finns uppdaterade på tillverkarens sajt oavsett hårdvara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ProfBaltazar

De drivisar som jag använde inga inbyggda utan de första jag testade där in OpenGL funkade som de skulle var Nvidias 23.11 och nu kör jag med 27.40. Men har som sagt inte prövat.

 

Jag tycker att WinXP pro fungerar utmärkt som plattform att spela på.

 

Givetvis med uppdaterade och bra drivrutiner.

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Givetvis med uppdaterade och bra drivrutiner"

Finns nyare drivrutiner, 27.42 har jag. Kolla denna site:

 

http://www.zdnet.de/treiber/hs_prd/nvidia_grafik-wc.html

 

eller:

 

http://www.guru3d.com/files/detonator/

 

Som PaleRider gett mig.

 

Voodoo chile (slight return)

 

[inlägget ändrat 2002-03-20 20:21:38 av Maratonmannen]

[inlägget ändrat 2002-03-20 20:23:00 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns nyare drivrutiner, 27.42 har jag. Kolla denna site:

 

27.52 är stabilare än 27.42, kan jag meddela, går att klocka högre ;)

 

27.70 var rätt bra oxå, men den stödjer inte alla nvidiakort...

 

I Linux är dom uppe i 28.02, så HalfLife kanske rockar värst i Linux ?

 

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"27.52 är stabilare än 27.42, kan jag meddela, går att klocka högre ;) 27.70 var rätt bra oxå, men den stödjer inte alla nvidiakort..."

PaleRider, nu finns ännu nyare 28.32. Men det lär vara faulty ones. Nya från nVIDIA lär komma ganska snart.

 

Voodoo chile (slight return)

 

[inlägget ändrat 2002-03-21 20:32:35 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28.32. Men det lär vara faulty ones

 

Says who ? Guru3D har en gapskrattande smiley, och Nvidia har dom på sin egen site, behövs det mer rekommendationer ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Says who ?"

Jag gick in på MadOnion och nVIDIA drivers och fann den infon.

 

"Nvidia har dom på sin egen site"

Det var som tusan. Jag brukar titta på nVIDIA´s site 5 dagar i veckan. Men inte just idag.

Jag lär mig aldrig. Ta reda på alla fakta innan dom presenteras.

Har du testat 28.32?

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat 28.32?

 

Är på jobbet, sitter med mikrovärmda thainudlar och en cola, men jag frestas inte att utvärdera några nya drivers med ett TNT16 :=)

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ProfBaltazar

Jag antar hur man spelar med Direct3D i CS. Starta CS gå på "Configuration" och välj där "Video" och därefter "Modes". Väl framme där kan du välja Upplösning och Direct3D.

 

Nema problemas

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är på jobbet, sitter med mikrovärmda thainudlar och en cola, men jag frestas inte att utvärdera några nya drivers med ett TNT16"

PaleRider,

Du skrev tidigare om att vi väntar på 3DMark2002. Nu först idag upptäckte jag att ny version av 2001 finns, 3DMark2001 SE. Jag testade med SE-varianten och fick ihop 5125 poäng (drygt 100 poäng mer än förra versionen). Jag kollade på score comparison och det var faktiskt högst med den konfiguration jag har.

PIII, 933MHz, Geforce3 64 DDR, XP, 512 MB SDRAM, 1024x768x32.

Men dom sa i sin info att jag hade 27.42, men jag har installerat 28.32, så det går inte lita på allt de säger.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu först idag upptäckte jag att ny version av 2001 finns, 3DMark2001 SE. Jag testade med SE-varianten och fick ihop 5125 poäng (drygt 100 poäng mer än förra versionen).

 

Jag får 7198 poäng i 3Dmark2001 med 28.32 vid MadOnions "default" settings @ 1024x768x32. Rätt ok :) Jag fick strax över 7200 med 27.52, men det är synbart bättre bildkvalitet i 3D med 28.32. Lugnare bild. Fast bara om man använder den moddade versionen med "refresh rate fix".

 

Sitter och leker med KDE3 RC3 i Linux nu, går att få det att se ut som Mac OS X, mycket bra, hög nördfaktor...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fast bara om man använder den moddade versionen med "refresh rate fix"

Den verkar vara hett eftertraktad just nu. Och gurun hårt belastad. Jag har försökt 12 gånger under ca 15-20 min, men får bara Sidan kan inte visas efter jag tryckt Download file och I agree. Under dessa minutrar har det varit drygt 300 nerladdningar av "refresh rate fix".

Undrar hur dom går tillväga, vilka som får ladda ner? Kan man ställa sig i nerladdningskö, motsvarande telefonkö? Eller är det landsprioriteringar?

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på program för sådana situationer: ReGet

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar vara hett eftertraktad just nu. Och gurun hårt belastad. Jag har försökt 12 gånger under ca 15-20 min, men får bara Sidan kan inte visas efter jag tryckt Download file och I agree. Under dessa minutrar har det varit drygt 300 nerladdningar av "refresh rate fix"

 

http://www.nvchips-fr.com/

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks inte vara min kväll i kväll. Kan noll franska, men jag lyckades iaf komma fram till att börja ladda ner. Men har inte just nu tålamod att ladda ner med 8 kB/sek. Van vid drygt 60.

Får väl testa i morgon bitti.

 

"Tips på program för sådana situationer: ReGet"

Tack! (Lätt att hitta - snabbsökning på Google). Men testar en annan gång.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu först idag upptäckte jag att ny version av 2001 finns, 3DMark2001 SE. Jag testade med SE-varianten och fick ihop 5125 poäng

 

Finns lite mer att kräma ut ur GF3 Ti200, skruvade upp min Athlon XP 1700+ till en 1800+ och systemminnet till 275MHz cas 2 nu på morgonen;

 

Genast steg 3Dmark2001SE "default" 1024x768x32 till 7374 poäng.

 

Funderar på att skruva upp till 1900+, för processorn har faktiskt inte blivit varmare som 1800+(gick inte, mina minnen klarade inte högre fsb, kanske skulle funkat med PC2700 minnen).

 

(såg att tidningen M3 var över 10000p med GF4 Ti4600, men det är oxå 5000kr det rör sig om - 75% av prestanda till 40% av priset borde vara hyfsat ok)

 

[inlägget ändrat 2002-03-24 11:13:50 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Finns lite mer att kräma ut ur GF3 Ti200, skruvade upp min Athlon...Genast steg 3Dmark2001SE "default" 1024x768x32 till 7374 poäng"

Jag varken kan eller vågar försöka kräma ut mer ur mitt GeForce3 och min PIII 933 MHz. Om det nu ens är möjligt.

Då jag inte använder PC´n till spel, (har inte ens Röj, patiens eller pinball installerat) så får jag nöja mig med mina futtiga 5125 poäng.

Laddade ner och installerade Refresh Rate Fix 6:30 i morse. Då gick det undan. Antal downloads var då uppe i över 11000. En ökning med drygt 5000 under kvällen-natten.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag inte använder PC´n till spel, (har inte ens Röj, patiens eller pinball installerat) så får jag nöja mig med mina futtiga 5125 poäng.

 

Hehe, ja, det är inte så dåligt. Min dator fungerade egentligen väldigt bra med MX400:an, då fick jag strax under 4000 poäng. Men, WTF, det här är juh oxå en leksak ;-)

 

Skruvade upp processorn i 1569MHz, bergstabilt, nu får jag 7548 poäng i 3Dmark2001SE :) Processorn fungerar i Windows i _över_ 1600MHz, men då går det inte att köra 3Dmark. Inte så konstigt, redan nu går minnena i 285MHz. Det är väl dom som ballar ur.

 

I Linux får jag nöja mig med 1510MHz, för jag kunde inte biosklocka högre. Provade med 150MHz fsb och minnesinställningarna på det säkraste, men hann bara se halva biosbootskärmen. Men jag förstår att mina minnen inte vill köra i 300MHz, skulle vart kul att prova med PC2700 minnen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...