Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DNS


Mattias Olsson

Rekommendera Poster

Mattias Olsson

Jag har ett litet problem med en sak i vårt nätverk på jobbet. Vi har en webbutvecklingsserver som jag jobbar rätt mycket emot. Jag skulle vilja kunna lägga upp pekningar på nått sätt. 192.168.0.41 är ipnumret till den och om jag slänger upp en 10 sajter på den så skulle jag vilja komma åt dom med ett DNS namn som sajt1.miffo.domän, sajt2.miffo.domän osv istället för att ange en port eller en underkatalog. Det underlättar om man vill använda <!--#include virtual="/include/fil.inc"--> mm.

 

Jag har provat att konfigurera en DNS på en linux-dator och ställa in den som enda DNS på Windowsburken men då funkar det inte att surfa in på login1.telia.com istället. Alla andra sidor funkar bra men inte den.

 

Nån som har några idéer?

 

 

/Mattis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Det beror antagligen på att login1.telia.com inte finns ute på "internet".

 

Prova följande:

 

Tar reda på login1.telia.com's ip-adress.

Lägg in följande rad i din "hint" (den med alla root-servrar) fil för DNS'en (ersätt 10.0.0.1 med den verkliga)

 

login1.telia.com. IN A 10.0.0.1

 

Observera punkten efter com, det är viktigt att den är med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tar reda på login1.telia.com's ip-adress"

Det är 10.0.0.6

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kotaminera inte "hint" filen

skall man hårdkoda addresser i bind skall det göras i en korrekt zon annars är det bättre att ta reda på vad felet är.

 

Hårdkodning kan man hålla på med i hosts filen på den burk som inte fungerar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alla andra sidor funkar bra men inte den." Menar du att alla internetsidor funkar eller?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Olsson

Ja, precis det menar jag. Om man loggar in från en dator som inte har våran lokala DNS inställd så går det att surfa från vilken dator som helst sen. Även fast den lokala DNS är inställd.

 

/Mattis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna filen hosts på Win-maskinen och lägg till adressen till login1.telia.com där. I filen står en enkel instruktion hur du ska skriva.

 

funkar perfekt för mig.

 

 

=================================================

Kulram - Originalet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Olsson

Det orkar jag inte göra på varenda dator på nätverket.

 

 

/Mattis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar ni på anslutningen mot Telia? För i så fall är det ju bara att logga in från en burk (den du uppdaterar hosts-filen på). Mer än så krävs inte.

 

 

=================================================

Kulram - Originalet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Felet ligger i att login1.telia.com inte finns på DNS servrarna "ute" på internet utan endast på telias interna (10.0.0.6) DNS server.

 

Att lägga in den i "hint" filen är ett bra sätt eftersom den inte tillhör en domän som hanteras av DNS-servern utan av telias interna DNS'servrar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Ett annat sätt (enklare) är att i din DNS-server lägga in en forward till telias DNS'server.

 

Då kommer alla DNS's frågor som din server inte kan svara på skickas visare till telias.

 

Ett tredje sätt är att i hint filen lägga in följande rad:

 

telia.com. IN NS 10.0.0.6

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...