Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 operativsystem i samma dator...


Johan Bakke

Rekommendera Poster

Johan Bakke

Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med.

 

Jag har köpt en ny hårddisk (40 Gb) som jag ska partionera till 2 delar (en på 30 & en på 10 Gb). Likadant ska jag göra med min gamla hårddisk (20 Gb), den blir då delad till två lika stora enheter.

 

20 Gb-disken sitter som c: & d:, 40 Gb-disken sitter som e: & f: & nu vill jag fixa ett system som gör att jag kan välja om datorn ska boota från c eller d!

 

Anledningen till detta är att jag sysslar med musikproduktion & har märkt att mina musikprogram jobbar mycket bättre om jag bara har dom installerade & det fungerar sämre när jag har installerat andra program (Office, Spel & liknande saker). Om jag har 2 olika operativsystem där jag bara har musikprogram i det ena & allting annat i det andra så tror jag att det kommer att fungera mycket bättre...

 

Jag vill försöka fixa det själv innan jag lämnar in datorn till nån datorhandlare så hur gör jag det enklast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilka OS är det du vill installera, är det två olika eller är det två instanser av samma OS ?

 

 

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Formatera båda diskarna. (eventuellt partitionera om du behöver det).

2. Installera OS 1, om det är t.ex. 95, 98 eller ME så måste det ligga på enhet "C". Annars kommer det inte att fungera.

3. Installera ett andra OS, t.ex. Windows2000/BeOS/Linux. Dess OS kan bosätta sej på vilken partition som hälst och dom skapar automatiskt en "Boot manager" som ger dej valet att välja vilken partition som datorn ska boota ifrån.

 

-----------------------------------

Through the looking glass...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär har jag gjort!

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=269918

 

Då kan jag ha flera OS av samma sort.

Bootmagic (powerquest) är ett utmärkt program för detta. Partition magic kan också användas men man måste då välja vilket OS man ska starta i nästa gång innan man stänger av datorn.

En tanke om du inte vill köpa program är att du installerar ett OS på varje disk (första partitionen) och sedan går in i bios och väljer vilken HD du ska boota ifrån. se förslag i länken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en gratis variant av bootmanager, funkar mycket bra:

http://www.masterbooter.com

 

Gratisversionen är begränsad till tre system.

 

Inte lika "stilig" som partition magic men å andra sidan bootar den snabbare då den inte laddar en gui.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...