Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga in på AD via modem


AddeLadde

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en w2k server med AD installerat. Klienterna i nätverket loggar in på servern och får sina mappar anslutna och massa annat som AD sköter. Nu skulle jag vilja kunna logga in på samma sätt fast via modem eller en bredbandsuppkopling på ett helt annat ställe än där mitt nätverk är. Jag har läst lite i en bok om detta men inte blivit specielt klokare av det eftersom det mest är teori.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Jag skulle nästan gissa att det enklaste/bästa sättet är att skapa en vpn-förbindelse till ditt nätverk och låta AD-server tro att 'du sitter på nätverket' då du dels slipper sätta upp ras eller liknande enbart för verifieringen.

 

Om du ansluter med vpn, så kan ni använda vilken anslutning som helst till internet tex, och bara tunnla in till servern, som därgenom även är krypterad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden mellan VPN och RAS?

Vilket är säkrast och bäst?

Jag antar att VPN är lättast att sätta upp.

 

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Jag är inte jätteinstatt i RAS direkt, men det vi använde RAS till på ett av mina tidigare arbeten var att ringa in till en NT4 Server med 4 modem kopplat till den, och där synka mails i outlook.

 

Den stora skillnaden mella en spdan förbindelse med modem och VPN är att VPN kan användas 'över' befintliga nätverk och förbindelser som internet bland annat.

 

 

Se des så här ungefär:

[bärbar]-[modem]-- ringer till server -- [ErMailserver]

 

[bärbar med vpn]-[modem]-- kopplar upp sig till internet -- [internet]--[ErMailserver med VPN]

 

Ovan så ringer du först direkt till din server, och ansluter via modem.

 

Nedan så skapar du en internetförbindelse via modem, nätverk, radiolan, trådlöst, modiltelefon etc etc, och sedan säger åt din dator att kontakta din mailserver på en speciell adress.

 

Fördelen med VPN (RAS kanske har VPN-funktion inbyggd...) är att du inte behöver modem för att 'ringa till servern' utan kan ansluta till den via bredband, via ett lånat tp-uttag med internet på ett bibliotek, hotell, flygplan etc vartsom helt i från i världen utan att behöva ringa långdistans.

 

På mitt sista arbete så använde vi oss av Shiva VPN system.

Ett rackmonterat hårdvarusystem kopplad bakom brandvägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...