Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Prestandaproblem i Quake3

Mattias Olsson

Recommended Posts

Mattias Olsson

Hola!

Jag har lite problem med prestandan i linuxdisten som jag kör (Crux 0.9.2). Jag har laddat hem senaste NVIDIA-drivisarna och installerat dom och spelet går igång. Har kollat status-filen i /proc/driver/nvidia och AGPGART är i funktion och AGP4X är aktiverat. Till problemet: Prestandan är riktigt dålig. Det rycker och FPS:en ligger endast på 30-40. Kör jag Mandrake på samma dator så ligger jag nästan konstant på 120 FPS och allting flyter på hur bra som helst.

Nån som vet vad detta beror på?

Lite datorinfo: AMD Tbird 1300MHz, GeForce2 GTS 32MB DDR, 512MB RAM, XFree86-4.1.0, NVIDIA-drivrutin version 1.0-2802

/Mattis

Kör jag Mandrake på samma dator så ligger jag nästan konstant på 120 FPS och allting flyter på hur bra som helst.

Heja Mandrake :)

Nej, skämt åsido, du har väl kompilerat om _både_ nvidia:s kerneldriver och GLX:en i Crux, du kanske har missat att kompilera om GLX:en ? Om du gör det, glöm inte att rpm -e:a den gamla. Det bör funka bra med rpm --rebuild på src.rpm:erna. Kan iofs bero på versionen av gcc eller rpm i Crux, den(dom) kanske inte är lämplig att kompilera nvidia med ? HAr Crux rpm förresten, annars har du väl kört tar.gz filen ? Sen får du inte glömma att stryka alla hänvisningar till dri i xf86config-4 och ersätta med load "glx" samt byta ut "nv" mot "nvidia", men det har du väl gjort ? Det kan vara en skräpig kernel i Crux oxå, prova att kompilera en egen kernel från senaste src isåfall. Det kan också vara att Crux fortfarande identifierar ditt kort som ett "generic geforce ddr", vilket är default i XF86. Kolla kernellogfilerna vad som händer när bussarna drar igång. Annars kan du köra en "lspci", och se vilken numerisk kod ditt agp-kort har och jämföra med vad koderna betyder i nvidias readme-fil, så ser du om det blir korrekt identifierat. Står det rätt minnesmängd i xf86config-4 ?

Det var lite smått och gotts, men säkert är det något mycket enklare...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...