Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmrekomendation


Spazer

Rekommendera Poster

Nu är det dags - Tänkte byta min 17" mot en 19" - Dessvärre är ekonomin begränsad. Men jag har hittat en del skärmar till ett rimligt pris - Är det någon här på forumet som har erfarenht av nedanstående skärmar - Rekomendationer?

 

Samtron 96P

Hansol 900P

LG 900B

Samsung 957P

Nec V921

 

Läste någonstans att Samtron tillverkas av Samsung. Vad är det som skiljer dom åt (Förutom priset), används det olika komponenter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Samtron är helt okej!

 

MVH

pedagogen -som dock anser att just bildskärmen bör man absolut inte spara på, då denna räcker "flera datorer".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har själv en hansol 900p, tittade på en samtron 96p men köpte en samsung 900sl+ shortneck istället till min morsas dator. hansolen kan jag inte säga mycket om, har haft den i 2 år och har väl inget att anmärka på kvaliten på bilden, jag är ju ingen expert på det, men tycker den ser okej ut, det ända jag kan klaga på är osd contollen som är ganska dålig, infasad så det är svrt att snurra den utan att råka trycka in den och ibland får bilden för sig att omstrukurera sig så att jag blir tvungen att ställa om bilden, inget särskilt jobbigt ioförsig. klart prisvärd.

samsung syncmaster 900sl+ köpte jag åt morsan och jag har inte riktigt kunnat utvärdera bilden än eftersom en bara är ca 1 månad gammal. att den är shortneck är förbannat skönt om man langar omkring den mycket på olika lan och sånt, lättare än min hansol och lättare att bära. osd controllen är också bättre även om den är lite krångligare. om den är prisvärt återstår att se men jag tror den lönar sig i längden då man slipper köpa ny skärm nästa gång man köper ny dator.

 

http://se.pricerunner.com/ProductList.jsp?autofilter=1&search=&a_618=&a_615=&a_614=CRT&sort=4&a_613=between%3B18%3B19&page=0&category=25&saved_products=0&

 

Covante

 

bleh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung låter ju intressant - För storleken har ju betydelse. Tyvärr sticker priset iväg väldigt mycket på Samsungs 900SL+

 

Värt att nämna är att jag kommer använda ett Radeon 8500, och jag vill ha sy mycket skärm som möjligt, för så lite pengar som möjligt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med pedagogen - lägg minst lika mycket pengar på skärmen som du lägger på burken, så blir det nog bra. Särskilt med ett såpass stiligt grafikkort känns det verkligen hopplöst att köpa en budget-CRT och lida igenom alla problem det brukar innebära (konvergensfel, oskärpa, välvt bildrör, dålig spänningsmatning, skuggor och ev. geometrifel :]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nästan bestämt mig - Efter ha lyssnat på goda råd från Er har jag gått upp något i prisläget, och valet står mellan följande 2 skärmar.

 

NEC 19" V921 [ http://www.nec.se/products/monitor/v921.html ]

 

Samsung 957P [ http://www.redcorp.com/products/11222250.asp ]

 

Vilken av dessa är att rekomendera, och varför?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsungskärmen verkar inte klara 85Hz vid 1280x1024? Det är väl iaf minimikrav tycker man.

 

Kanske glömde nämna det, men gå ut i butik och testa/titta på skärmarna du är intresserad av och bedöm själv. Lägg ner lite tid och omsorg så lönar det sig nog, skärmen kommer du förmodligen att leva med mkt längre än datorn, och dessutom stirrar du på den flera timmar om dagen ;)

 

Titta även på skärmar med gallermask (aparture grille) utöver de vanliga skuggmaskskärmarna. De har en helt plan bildyta vilket åtminstone jag upplever som en enorm fördel. Personligen klarar jag inte av vanliga välvda skuggmaskskärmar längre, men jag kanske är konstig. Nackdelen är två horisontella balanseringstrådar och lite lägre ljusstyrka - men fördelarna uppväger nackdelarna enligt mig :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken till Samsung skärmen gör mig själv lite konfunderad. Enligt samsung själva (Fakta från deras hemsida) körs skärmen i 1280x1024 i 89 Hz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs så är "rekommenderad" svepfrekvens i en viss upplösning ofta inte samma som högsta möjliga svepfrekvens. Men det är juh fortfarande inte bra om 79Hz är "rekommenderad" - det brukar betyda att en högre svepfrekvens i den upplösningen ger en oskarp bild eller andra artefakter.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag mig ännu mer förvirrad. Alla dessa begrepp....Horizontalfrekvens, vertikalfrekvens, bendbredd mm. Vad är det jag ska kolla på eg. Fick för mig att punktätheten och uppdateringsfrekvensen var viktiga faktorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ska kolla på är:

 

1. Kvalitet. Kolla på skärmen i verkligheten under drift. Ser det bra ut? Jämför med andra intill.

 

2. Svepfrekvens - som ska vara minst 85Hz i den bildupplösning du tänker köra (normalt 1280x1024 på en 19").

 

(bandbredd påverkar svepfrekvensen, uppdateringsfrekvensen är samma sak som svepfrekvens när jag skriver det. Punkttätheten påverkar möjlig skärpa, se punkt 1 ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...