Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kylning till moderkortet


Nike_Boy

Rekommendera Poster

Hej

 

Brukar fläkten på moderkortet (chipset) låta mycket? Eller är den som jag tror, ganska tyst?

 

///

Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

©¤¶¥¢ª†

Den är ganska tyst, eller det bör den vara... Den fläkten som brukar låta mest är den fläkten i nätaggregatet.

 

 

 

Mvh.

Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara en liten 40mm-fläkt som sitter på chipsettet och den bör vara, relativt de andra fläktarna i datorn, mycket tyst. Skulle den inte vara det är det läge att byta ut den eller alternativt smörja upp den med lämplig olja (ex. ABU's Rocket-Oil).

 

/force

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chisetfläkten kan vara en liten vinande jäkel. Ta KT266A som exempel: Varannan tillverkare sätter dit en fläkt på och varannan sätter dit en passiv kylfläns.

 

*Personligen* tror jag fläktar sitter där av framförallt en anledning: Tuffa elajt-överklockare tror att allt med med fläkt (helst stor och färggrann) är jätte, jätte, jättesnabbt. Och visst, fläkt ger mer marginaler för _överklockning_. Men i normalfallet är den onödig.

 

Mitt chipset har ingen fläkt och tempen ligger på 33 grader idle, så om man inte tänker överklocka så tycker jag man gott kan byta ut fläkten mot en passiv fläns.

 

 

/VMS7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...