Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Stopp...stopp...STOPP !!!

Chakotay

Recommended Posts

Jag måste avläsa ett nummer med "tusen" siffror i, på min BIOS för att erhålla rätt uppdatering - men jag får inte stopp på den aktuella skärmbilden.

Tips om att man ska bromsa med "Pause", hålla ned valfri tangent eller helt enkelt dra ur tangentbordet innan uppstart verkar inte inverka alls; skärmbilden susar efter ett stopp på någon sekund obekymrat vidare.

Finns det några tjyvknep? Kan man ändra i setup eller någon annanstans för att hindra förloppet?

Eller kan man installera något litet program som dyker in och hämtar informationen?

Pröva att dra ut tangentbordssladden. Då bör den stanna och ge ett felmeddelande. Fast jag är inte säker på exakt var den stannar. Annars kan du ta ut batteriet i datorn en stund. När du sedan sätter på den igen bör du få en CMOS checksum error. Men pröva tangentbordet först. Stannar den inte alls med tbordet urdraget måste du ändra inställningen i biosen så att den gör det.

Glömde skriva att jag redan provat varianten med urtaget tangentbord - det bekymrade inte datorn alls i det skedet...

Vad brukar det stå i setup'n där jag ska ändra för att få stoppreaktion på urdraget tangentbord? Och du menat förstås att den sedan tvärnitar vid BIOS-numret?

Robert Kristensson2

I Standard Setup kan du ändra "Halt on:" till "All errors". Det låter som om du har den satt på "All but keyboard", och då går den automatiskt vidare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...