Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Upgradering, VIA KT333 chipset?

|Surfarn|

Recommended Posts

Eftersom mitt nuvarande moderkort och slutat fungera har jag tänkt mig att passa på att göra en uppgradering när jag ändå är igång och skall byta moderkort.

Jag funderar på att skaffa en Athlon 1800+, 256MB DDR och ett nytt moderkort.

Jag ser på datorbutiken.com att de skall få in EPoX nya moderkort som använder sig av det nya VIA KT333 chipsetet nästa vecka.

Jag undrar hur det moderkortet fungerar i hop med minnen, eftersom det har stöd för DDR333 minne. Är det så att man måste överklocka datorn för att kunna köra minnena på 333, eller går det att ställa in minnesfrekvensen separat så att man kan köra minnena på 333 utan att behöva överklocka processorn? Vinner man någon vidare prestanda på att använda sig av 333 minnen istället för ddr266 minnen?

Bör jag istället för att skaff ett moderkort med VIA KT333 chipsettet välja ett med via 266 chipsetet?

Finns det något annat moderkort och märke som rekomenderas istället för detta?

Tacksam för svar

//Surfarn

KT266A duger gott, billigare ochså.

KT333 korten kräver PC2700 minnen men jag antar att det går köra med PC2100 ( "vanliga" DDR minnen ) fast då i 266Mhz.

Prestanda skillnaden är i alla tester jag sett närmast obefintlig.

Jag måste säga att det sjukt hur snabbt VIA spottar ut chipset nuförtiden, det kommer ju ett nytt chipset varannan månad verkar det som.

Förrut var det max ett per år, detta kan knappast vara bra ur kvalitéts synpunkt.

[inlägget ändrat 2002-03-16 12:15:07 av plundin]

Släng ett "getöga" på http://www.motherboards.org så får du mycket bra tips för köp av moderkort.

Ang. KT333 så kan jag citera från den satjen, testen gäller Soltek SL-75DRV5

It is the best performer of all of the tests as of this day (March 8,2002). We used exactly the same installation that we used in the round up and saw a 2 to 8% performance increase over it's KT266A brother, and former champion Soltek SL-75DRV4.

/force

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...