Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Centrerade ramar


Carl-Johan Nordqvist

Rekommendera Poster

Carl-Johan Nordqvist

I samband med att det blir allt fler olika upplösningar som folk använder idag, dvs allt ifrån 640x480 till 1024x768, blir det mer och mer vanligt att många föredrar att ha två 'tomma' ramar på båda sidor av innehållet, som helt enkelt ser till att innehållet hamnar helt i mitten av sidan, oavsett upplösning. Frågan är om det verkligen är detta som är baktanken, eller om det är av andra skäl?

 

Carl-Johans för

Personligen tycker jag att en centrering av innehållet är en bra lösning på problemet med olika upplösningar, för att få det att se bra ut på så många ställen som möjligt. En klar fördel är att de som kör stora upplösningar slipper få ett stort tomrum på skärmen mellan innehållet och rullningslisten som ofta brukar hamna i andra änden av sidan. Det blir varken särskilt vackert eller ens funktionellt, då man måste dra markören över hela skärmen bara för att kunna flytta sig neråt i dokumentet.

 

En annan variant är att göra ramar som centrerar vertikalt också. På så sätt har man full kontroll av utseendet på alla håll och kanter. Detta är något som blir allt vanligare då det handlar om mindre presentationssidor. De försöker att få någon form av kvadratisk form som mer eller mindre liknar en TV-apparat. Min slutsats är helt enkelt att centreringar är något som kommit för att stanna, i alla fall ett bra tag framöver.

 

Fredriks om

 

 

Kring begreppet ramar (eller frames) är jag ganska delad. Å ena sidan tycker jag det är jättebra och användbart, men å andra sidan så är det en hel del problem som det medför, förutom den självklara laddningstiden. Exempelvis så får man ju aldrig adressen till en undersida i webläsaren. Bara adressen till huvudsidan. Att jobba med ramar i Netscape Navigator är ju inte heller en av mina älsklingssysselsättningar.

 

Centrerade ramar? Det är som sagt en trend, som många kanske inte ens vill kalla trend. "Det är ju inget speciellt". Men det har faktiskt använts mer nu än vad man gjort förut. Det är vad jag skulle kalla trend.

 

Personligen så tycker jag ändå att centrerade ramar är trevligt. Precis på samma sätt som jag gillar att en hemsida ligger i mitten då det är en vanlig (med tabeller). Vid höga upplösningar så kryper inte hemsidan ihop uppe i ena hörnet, utan man får den verkligen mitt på skärmytan.

 

Fast även om det är trevligt med centrerade ramar så tycker jag att man skall försöka undvika det just för att det är ramar. Det skall undvikas i största möjliga mån, om det nu inte ger ett extra djup till sidan eller är nödvändigt för sidans funktion. Det är helt enkelt inte värt de problem som ramar medför. Använd centrerade tabeller istället. Det är lite snällare mot de personer som har långsamma modem eller ont om tid.

 

Kort sagt: Tummen ner för centrerade ramar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...