Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag bort Windows Messenger?


Nisse

Rekommendera Poster

Hur får jag bort Windows Messenger? Det startar jämt när jag använder Windows XP. Var finns alla program som startas på registereditorn?

 

[inlägget ändrat 2002-03-14 20:55:43 av Nisse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hej

Så här gör du för att ta bort MSN Messenger från datorn:

Klicka på start och sedan kör för att sedan skriva in följande text: 'RunDll32 advpack.dll, LaunchINFSection%windir%\INF\msmsgs.inf, BLC.Remove'.

Obs ' skall ej skrivas in.

Tryck på enter.

 

Detta borde funka.

 

/Neox -(Patrik J)

*Skrämmande statistik:

100 % av dem som krockar för första gången har aldrigt krockat tidigare!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tipset från Neox funkar inte för mig. Får till svar fel i advpack.dll. Saknad post:LaunchINFSection....... Vad gör man då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur får jag bort Windows Messenger"

Du kan ta bort Messenger i Lägg till/Ta bort program och Lägg till/Ta bort Windowskomponenter. Om Messenger inte finns där går du till Windows och inf-mappen. Där finns sysoc.inf. Leta åt msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,hide,7. Ta bort hide, men lämna kommatecknen.

Då ska raden se ut så här:

msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,,7. Spara lämna.

Sedan så dyker Messenger upp i Lägg till/Ta bort Windowskomponenter i Lägg till/Ta bort program. Och då är det bara att avinstallera.

 

Om du vill ha Messenger kvar men inte autostarta Start->Kör->msconfig och tryck enter. I fliken autostart ser du Messenger som heter msmsgs. Ta bort bocken.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå till start > run och skriv gpedit.msc

 

Gå sedan till Computer Configuration > Administrative templates > Windows Components > Windows Messenger

 

Där under finner du nog ett par relevanta inställningar.

 

Annars kan man ju ta den enklaste vägen och regga en email i messenger och sedan under options klicka bort att den ska starta automatiskt samt att den ska kunna köras i bakgrunden.

 

Koppla bort logga in automatiskt i outlook express ochså, du ser den inte ofta om du gör dessa enkla saker dessutom stänger den ned direkt när du lämnar en sajt som har passport inloggning.

 

Men du kanske inte vill regga något konto isåfall kör gpedit.msc och förbjud messenger från att köras.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också göra följande:

 

Messenger är beroende av en tjänst i Windows. Denna tjänst kan man inaktivera, sätta till manuell eller automatisk.

Öppna kontrollpanelen->Prestanda och underhåll->Administrationsverktyg. Dubbelklicka på Tjänster och maximera fönstret så ser du Messenger. Dubbelklicka på Messenger. Sen kan du göra ditt val, manuell eller inaktivera.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur får jag bort Windows Messenger?"

Rättning av tidigare inlägg, då det blev en punkt för mycket efter 7:an.

Så här ser korrekt rad ut:

msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,,7

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan du göra processen kort: Radera messengerkatalogen, efter det har jag inte sett till den och det har inte påverkat nånting negativt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...göra processen kort: Radera messengerkatalogen"

Men det kan man väl inte om man inte först tagit bort komponenten Windows Messenger och startat om datorn. Sedan är det bara att radera programkatalogen.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joda, radera messengermappen fungerar finfint, men tyvärr brukar messenger återkomma efter en tid om man gör så ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Joda, radera messengermappen fungerar finfint"

Det är inte varje dag jag ger mig i kast med att argumentera emot dig Weyland. Men jag gör ett försök...

Visst kan man radera messengermappen. Men först får man lov och ta bort komponenten Windows Messenger. Starta om. Sen är det fritt fram att radera.

Åtminstone var det så för mig. Jag försökte utan att göra ovanstående och fick då åtkomst nekad till att ta bort msgslang.dll.

Men innan man tar bort i Lägga till/Ta bort Windowskomponenter, så får man ta bort hide i sysoc. Detta lärde jag mig i slutet på okt. förra året av just dig Weyland, då jag sökte lösning på Messenger.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag minns var det bara att radera mappen. Självklart förutsatt att man stängt ner Messengerprocessen först då...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten djupdykning i arkiven...

 

"Två olika sätt att bli av med det:

 

Hindra det från att starta:

A1.http://www.tweakxp.com/display.asp?id=87

 

och se till att OutlookExpress inte tar 20s att starta till följd av ovanstående:

A2.http://www.tweakxp.com/display.asp?id=108

 

eller

 

Avinstallera skräpet:

B http://www.tweakxp.com/display.asp?id=44"

Så skrev du 17 okt 2001 kl 00:10:00

Det gav dig 3 poäng. Tyvärr finns nu inte Tweak från M$, kommer förbättrad version under april.

 

10 timmar senare skrev du följande:

"Absolut enklaste lösningen är f.ö att prompt radera mappen "microsoft messenger" i program files ;)"

Skillnaden program och program files har jag nog inte klart för mig.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Skitenkelt.

Sök up filen "sysoc.inf", i den finns det en hassa rader som innehåller "hide", fil-sök/ersätt "hide" med ingenting (d.v.s radera hide).

Då dyker det upp en hel del extra alternativ i "lägg till ta bort windows program" bl.a messenger

 

 

"I didn't fight to the top of the food-chain to be a vegetarian."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skitenkelt. Sök up filen "sysoc.inf", i den finns det en hassa rader..."

Bra, då är vi 2 i denna tråd som gett samma råd.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Tråden är gammal nu, men jag tänkte jag kör igång den ändå.

 

Swift har mest rätt.

 

Att editera sysoc.inf och sedan avinstallera genom "Add/Remove" hjälper inte fullt ut. Min Firewalls logfil avslöjade att messenger lever kvar och försöker kontakta ?? ganska ofta. Detta i samband med att outlook och explorer körs.

 

Men att som Swift tipsar om: Klistra in strängen,

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove, i KÖR... gjorde underverk.. Messenger var avinstallerat på min dator enligt alla andra tips, men låg ändå o smög tills jag körde denna sträng i KÖR... NU e den borta :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter SP1 så finns Messenger per default med under "Add/remove Windows Components".

 

Dessutom har man alltid kunnat stänga av den under gpedit.msc

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter SP1 så finns Messenger per default med under "Add/remove Windows Components".

 

Jo, fast om man markerar Messengeralternativet ser man att det enda det gör är att:

"Adds or removes access to Windows Messenger from the Start menu."

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...