Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

exchange 2000


Miky

Rekommendera Poster

Vi har en exchange 2000 och ibland så är den oåtkomlig från Oulook klienterna. Outlook hänger sig en kort stund tills den åter får kontakt med Exchange igen. Och för att detta problemet ska bli ännu roligare så kan det vara så att nån inte kommer åt servern men andra kommer åt den.

 

Någon som kan tänkas ha någon ide om vad som kan vara fel?

 

/MVH Muad'dib

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

A) Vilka operativ körs på klienterna?

B) Vilka Outlookversioner används? Samma överallt?

C) Namnupplösning?

D) Exchangeservern, om vad gör den mer?

E) Hubbat eller switchat lan?

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A) Windows 2000 Pro

B) Outlook 2000 (samma överallt)

C) 2 st DNS servrar integrerat med AD

D) DNS, DC

E) Switchat

 

 

/MVH Muad'dib

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur är klienternas DNS uppsatt? Pekar den mot er interna DNS? Har ni någon ISP för internetaccess?

 

Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda DNS är uppsatt med hjälp av DHCPn. Den pekar mot vår interna DNS.

Ja, vi har en ISP för Internet (NetatOnce)

 

 

/MVH Muad'dib

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så har ni satt upp på klienten primary DNS till er interna DNS och secondary dns till er externa DNS (jag antar att ni hanterar er externa DNS själva)?

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Udrag från ipconfig på en av klienterna:

DNS-servrar . . . . . . . . . . . :

192.168.13.13

192.168.13.16

10.1.1.1

 

första: intern DNS (PDC)

andra: intern DNS (Mail servern)

tredje: extern DNS (vi administrerar ej denna)

 

/MVH Muad'dib

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup syfte.

 

 

/MVH Muad'dib

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, låt oss reda ut det här

A) Vi har en server som hanterar dns, dc och exchange med ipadress 192.168.13.13. Vi har en till server som hanterar backupdns med ipadress 192.168.13.16?

 

DNS-erna på de båda servrarna, hur är de uppsatta? Root eller forward?

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en "huvudserver" (192.168.13.13) som är DHCP, DC, DNS.

Sen har vi en "Mailserver" (192.168.13.16) som är Exchange2000, DC, DNS.

 

DNS servrarna är båda AD integrerade

 

Det är ett rent AD-nät.

 

Det finns endast ett kontor. Så några "extra avstånd" finns ej.

 

 

/MVH Muad'dib

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, finns det någon speciell orsak till varför ni har satt upp Exchangeservern som en domänkontroller?

Hur många användare har ni?

Vad heter servrarna (ad-namnen)?

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en DC när jag började på företaget. (så ingen aning om det fanns en speciell orsak) Det är inte så att det behövs AD installerat för att kunna installera Exchange? eller har jag fel?

 

ca 40-50 stycken...

 

diablo o mail

 

/MVH Muad'dib

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i och för sig så måste ju AD finnas för att Exchange skall kunna installeras.

 

Men om jag nu har förstått dig rätt så har ni alltså en domän som heter Diablo och en domän som heter Mail?

 

Vad jag egentligen menade med AD-namn är alltså datoreras fullständiga namn. Exempelvis så heter den ena dc-server server1.diablo.se och den andra servermail.mail.se. Orsaken till att jag vill ha dessa uppgifter beror bara att jag försöker skapa mig en bild på hur ni har byggt ad.

 

Om det är så att det ser ut som det gör i mitt exempel så antar jag att alla användare loggar in emot server1.diablo.se. Domänen servermail.mail.se används inte alls att logga in på utan används bara för eposten. Innebär inte detta onödigt mycket administration i och med att ni måste ha dubbla användarkonton? Ett för inloggning och ett för epost.

 

En smartare lösning hade varit att sätta upp W2K-operativet för Exchangeservern som en memberserver (det är så default) till domänen Diablo. Om den varit dc från början så hade nog jag valt att depromota den domänen och bara använt mig av Diablo som dc. Men hur som helst, verifiera mina antaganden genom att ange datornamn (fullständiga namn - eller om du inte vill göra det ange exempelnamn som beskriver hur ad(ena) är konfigurerat och till vad domänerna används.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

diablo.domain.com

mail.domain.com

med andra ord det är inga dubbla konton

det är bara en domän i företaget

 

Vi har diablo som huvudserver (DC), och mail som mailserver (också DC). Sen utöver detta så har vi några servrar som endast är medlemmar i "domain.com" (typ Fil-servrar m.m.)

 

Allt är rent AD-integrerat (DHCP,DNC,Exchange)

 

 

/MVH Muad'dib

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra,

DNSen på diablo bör vara en så kallad forwarddns dvs inte en rootdns. Detta innebär att den dns kan peka mot er ISP dns och lösa upp ipadresser som er interna dns inte kan (dvs externa ip-adresser på internet).

 

På klienterna bör ni enbart ange primary och secondary dns mot er interna dns på diablo.

 

Er exchange-server primary och secondary dns bör enbart peka mot diablo interna dns.

 

Detta för att undvika "felaktigt" namnupplösning. Det är nämligen så att bara för att man anger tre dns-ipadresser på klienten så används dom inte alla tre samtidigt. Windows använder den som fungerar och hittar den en som gör det så används den. De andra används inte. I allafall är det min erfarenhet. Jag misstänker att några av era klienter använder sig av diablos dns, andra av mail-serverns dns och att det är det som ställer till problemen.

 

Prova på en klient genom att sätta upp en fast dns-ipadress (dvs inte dhcp-servertilldelad) och låt både primary och secondary peka mot diablo, låt även mailserverns dns-adresser peka mot diablo.

 

För att skapa en forwarddns på diablo och låta den lösa upp mot er isp dns - radera [.] under Forward lookup zones. Omstart av servern krävs nog. Sedan blir alternativet Forwarders tillgängligt. Där skriver du in er isp dns-adress 10.1.1.1.

 

Detta måste du göra för att er testklient skall kunna nå internet. Vill du bara testa utan att göra om er dns till forwarddns så går ju det bra också - men klienten kan inte nå internet.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...