Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tänkte bygga en dator


Andreas Gustafsson

Rekommendera Poster

Andreas Gustafsson

Tjena,

 

Funderar på att bygga mig en egen dator men behöver lite hjälp.

 

Det enda jag är säker på är att det skall vara en p3 av senare modell och att ett 32mb TNT kort skulle sitta fint.

Vad rekommendera ni för modekort?

Är det värt att satsa på 256 i ram istället för 128?

Föresetn vad ligger de platta 15 tummarna på för pris nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort: Asus, Abit eller AOpen. Dom mest sålda märkena.. Dom har sina skäl för att vara mest sålda. bra support, kompabilitet och info, samt förståss bra kvalitet. Sen gäller förståss dom senaste moderkorten av respektive, där dom senaste buggarna är fixade samt ny teknik finns tillgänglig.

Så det blir nog Asus P3B-F, AOpen AX6BC eller ABit BE6.

 

(Min favvis är nog Asus, men kör ett gammalt AOpen AX6B).

 

Minnen är 2-3GGr dyrare just nu är för nån månad sedan, så minne är inte värt att satsa på. Efter regn kommer solsken, så priserna kommer nog skjunka en hel del, om inte annat när diverse ny teknik kommer och liknande. Kanske sikta på att skaffa mer minne runt/efter jul?

 

Platta bildskärmar i 15" storlek ligger nog från 10.000:- (exkl moms) och uppåt, men det finns lite billigare också.

 

Sen resterande saker ska ju inte sopas under mattan, som t.ex. chassi.

Sitter själv med ett AOpen HX45 som har fått bra kritik, men den har helt kass luftgenomströmning..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abit har/kommer att släppa ett nytt moderkort: BE6-II som har alla tänkbara finesser som UATA-66, ALLA bussfrekvenser mellan 83 & 200 MHz i steg om 1 MHz mm mm.

 

I Win98 kommer du troligtvis inte märka av skillnaden mellan 256 Mb & 128 Mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Mitt förslag är en Athlon processor på 700 eller 650, och du kan ju börja med 128 MB ram, och sen köpa till mer om du tycker att datorn är sekig (som du inte kommer att göra...). Men du borde kanske vänta till jul eller senare för att fler moderkortstillverkare ska kunna hinna göra moderkort för Athlon, och för att minnespriserna ska sjunka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...