Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är HTML död?


Carl-Johan Nordqvist

Rekommendera Poster

Carl-Johan Nordqvist

Många hävdar bestämt att HTML är död. Andra inte. Vem har rätt? Är det verkligen så att HTML är något som kommer att försvinna? Eller kommer det att finnas kvar för alltid trots XMLs tilltänkta intåg inom en snar framtid? Eller är allt sådant bara allmänt prat? Vad är det egentligen som talar för HTML, och vad är det som talar emot? Kommer man endast att använda XML som ett komplement precis såsom alla andra tilläggspråk till HTML, såsom t ex JavaScript, StyleSheets, Dynamisk HTML och liknande? Är HTML helt enkelt för dåligt för att kunna finnas kvar? Eller är HTML unikt på så vis att det är så enkelt att väldigt många kan använda det efter att bara studerat det en kort stund. Är HTML ett språk som kommer försvinna pga att det helt enkelt inte går att utveckla mer och att det saknar möjligheter totalt för att göra saker någorlunda interaktiva? Vad tror du? Hur vill du att det skall vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tror inte att HTML är död. Se bara på hur svårt Netscape och Internet Explorer har att komma överrens om en standard när det gäller att tolka HTML, Stylesheet och annat. Jag vet att om jag kodar ren HTML utan några krusiduller kan nästan vilken gammal webbläsare som helst läsa sidan och ändå få en snygg,snabb sida.

 

Dessutom om man ska se rent ekonomiskt på det hela, kommer beställare av webbsidor att ha råd att få sina sidor läsbara i två olika webbläsare?

 

Frågan kanske ska ställas, Netscape eller Internet Explorer i framtiden, istället?

 

För antingen måste de båda komma överrens eller så kommer en av dem att dö ut eftersom det blir för dyrt för proffesionella sidor att ha två olika versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...