Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Upplysa virusspridare

MH

Recommended Posts

De flesta "virus" brev brukar ha en tydlig avsändare (för att man skall lita på innehållet antar jag). Häromdagen fick jag in ett brev med någon Hybris variant (av-programet påstår i alla fall att det är hybris). Det finns ingen avsändare angiven.

1. Hur gör ni för att informera personen som har skickat brevet? Om man tittar i huvudet kan man se att det är skickat från xxx(yyy.telia.com[zzz.zzz.zzz.zzz]) och lite tidsangivelser. Jag antar att telia kan spåra vem det är ganska lätt. Men var skickar man det? Jag tycker att abuse är lite magstarkt, borde reserveras för medvetna attacker. Brukar ISP-arna ha något bättre ställe att anmäla till?

2. Vad är det här för Hybris variant? Det kan knappast vara originalet. Det skulle väl inte kunna spridas om det förutsätter att man startar en bilaga i ett tomt brev utan avsändare eller innehåll?

/m

Stefan Eklinder

MH!

Skräpmail ska man helst inte besvara alls. Svarar du så visar du avsändaren att det finns en mottagare på andra sidan. Då sporras avsändaren att fylla din inkorg med mera skräp. Svarar du inte så vet inte avsändaren om e-mailadressen fortfarande "lever". Skräpmailen upphör förmodligen!

Är du säker på att det är virus så prova svara på mailet. Be avsändaren upphöra. Om denne inte upphör med sina mail vänder du dig till abuse. Försök spåra avsändarens e-mail i Meddelandekälla som finns i Outlook.

Jag gjorde själv så när jag fick virus skickat till mig. De flesta blev medvetna om vad de utsatte folk för och åtgärdade problemet. Virusen som skickades var sådana som skickade sig själv via mottagarens adressbok i Outlook.

/Stefan.E

Hej och tack för svar. Det är inte något skäpmail. Det är förmodligen bara någon stackare som råkar ha mig i adressboken. Problemet är att jag inte kan identifiera avsändaren. Det gör det omöjligt att svara. Det finns ingen avsändare, ingen x-mailer, Return-Path =MAILER-DAEMON osv. Det som går att få ut ur meddelandekälla i outlook express är vilket (tillfälligt) IP som brevet kom ifrån, vad den datorn kallar sig, en massa tidsinfo och Message-Id.

Jag kan alltså inte identifiera avsändaren, det måste Felia göra. Frågan gäller snarare var man vänder sig. Är verkligen abuse rätt?

/Magnus

Thomas Tydal

> Jag tycker att abuse är lite

> magstarkt, borde reserveras för

> medvetna attacker. Brukar ISP-arna ha

> något bättre ställe att anmäla till?

Nej.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...