Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte CD-rom eller brännare i Bios


Starletmannen

Rekommendera Poster

Starletmannen

Hej

Jag har ett stort problem mitt moderkort har två IDE-uttag ett som är IDE-1 där min hårddisk sitter som Master sedan på min andra kabel har jag CD-rom och CD-brännare. Problemet är att BIOS hittar varken brännaren eller cd:n. Jag har insett att det troligen har med kopplingen i primary/secondary på kabel 2 att göra eller master och slave på brännaren och CD:n men jag har provat allt. Och får det inte att fungera. Eller är det så att det kanske bara är någon inställning i bios har inställt på Auto för detect. Hårdeisken hittas F3 i Bios men de andra enheterna återfinnes inte.

Tacksam för all hjälp jag kan få

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du byglat rätt??

Det är oftast det som är problemet.

Jag tror att master är längst till höger och slave i mitten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starletmannen

Tack för inlägget jag tror att jag har gjort rätt. Spelar det någon roll om CD-brännaren är master eller slave?

Spelar det någon roll vilken väg jumpern (bygeln) vänds?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej...det spelar ingen roll åt vilket håll bygeln vänds...

 

Jag skulle rekommendera att sätter CD-Romen som Slave under hårddisken.

Då slipper du alla "BufferUnderrun" fel när du vill kopiera en skiva..

 

Bättre så!

Prova det om det funkar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej (båda frågorna) det ska inte spela någon roll.

Fungerar de var för sig ? Alltså om du bara sätter i CD'n, och sedan provar likadant med CD-brännaren.

Satt kabeln rätt ?

 

 

_.-TN-._ 324

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke:

 

Sitter IDE-kabeln ORDENTLIGT fast på moderkortet? Det kanske är en liten "glapp" där och så kan den ju inte hittas. Eller kanske strömkabeln?

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett föslag som jag inte vet om det fungerar.

Du säger att du har autodetect inställt i bios, har du istället försökat att manuellt ange vilka enheter du har på respektive IDE-kanal. Det brukar finnas ett alternativ som heter CD-ROM. Det borde fungera för båda enheterna.

Jag hade i alla fall motsvarande fel för en hårddisk. BIOS vägrade att "autodetektera" den, men det gick bra när jag själv gick in och angav vad det var för något som satt i.

 

Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...