Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Taskigt ljud med vb-1


nicke

Rekommendera Poster

Har lyckats komma igång ganska bra med Cubase och tycker att de flesta VST-ljuden låter ok, utom basljuden i vb-1. Vid varje anslag på keyboarden när jag kör med vb-1 så blir det ett skarpt klick/knaster-ljud som är väldigt störande. Har testat med att öka latencyn men utan resultat. Vad kan detta bero på? Tacksam för synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

basljuden i vb-1. Vid varje anslag på keyboarden när jag kör med vb-1 så blir det ett skarpt klick/knaster-ljud som är väldigt störande. Har testat med att öka latencyn men utan resultat. Vad kan detta bero på?

 

Jag skulle föreslå att du går till http://www.cubase.net/ , registrerar dig och börjar diskutera i forumen. Mycket matnyttigt där :)

 

Du kan också prova att uppgradera till Cubase VST 5.1 Public Beta 2, många fel är fixade där(och nya kommit till, såklart, men i stort är det bättre). Det är helt gratis, uppgraderingsfilen kan laddas ner från;

 

ftp://ftp.steinberg.net/ (logga in som "anonymous", din mailadress som lösenord).

 

Annars kan dylika saker vara moderkortsrelaterade också, men det verkar inte troligt eftersom dom andra syntharna funkar. Saker du kan prova ändå är; ställa in snabbare minnesinställningar i bios, kolla att du har senaste agp/all-in-one-drivern för ditt moderkorts chipset, kolla att du har senaste bios till moderkortet, ibland trivs ljudkortet bäst på olika pci-platser; prova att flytta runt det. Se gärna till att du har märkesminne av god kvalitet.

 

För bästa prestanda bör man dessutom ha två installationer av Windows(det har inte jag, men vem lever som man lär ?); på en partition har du en ren "musikwindows" med ett så "naket" Windows som möjligt med så många tjänster som möjligt avstängda, inget antivirus, ingen brandvägg osv. och bara Cubase, wave-editorer och liknande installerat. Sen har du en "kontors och nöjeswindows" på en annan partition, där du kan installera vad du vill.

 

Hoppas något tips är till nytta....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...