Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dB = dBA?


tjoff

Rekommendera Poster

Hej!

 

Först trodde jag att det var samma sak (dB och dBA) eftersom jag såg liknande värden. Men nu när jag ser på tomshardware.com att en Seagate Barracuda IV låter 48,5 dB(A) - (idle).

 

När man pratar om fläktar så har Deltan fått sig ett högljudd rykte på nära 50 dB vilket är mycket högt - Men om då Seagate disken som är knappt hörbar får 48,5 dBA så antar jag att det inte är samma sak.

 

Sen se tycker jag att det är lite svårt att bilda sig en upfattning om hur mycket en fläkt på 12 dB låter jämfört med en fläkt på ex. 21 dB.

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är länge sedan jag sysslade med dB och dBA så jag har glömt detaljerna. I princip är en decibel den minsta skillnad mellan två ljudstyrkor man kan höra - i praktiken är 3 dB den skillnad man lätt märker. Det är det ena decibelbegreppet, som är helt relativt mellan två ljudstyrkor.

 

Sedan finns det absoluta decibelbegreppet. Då är 0 dB ett ljud man inte hör, 1 dB det minsta ljud någon med god hörsel kan höra, vid ca 120 dB når man smärttröskeln och var gränsen för hörselskador går diskuteras - kanske någonstans mellan 70 dB och 90 dB - experterna är oense - 85 dB säger många.

 

Men alla frekvenser hör vi inte lika bra. Vanlig dB skiljer inte på detta. 0 dB ställs på samma nivå oavsett frekvens. dBA är om jag minns rätt ett s.k. vägt värde, dvs. ljud som vi hör bra sätts gränsen mellan 0 och 1 dB lägre än för ljud vi hör sämre. dBA är alltså anpassat till en mänsklig hörselkurva och därför kan det skilja några dB.

 

Men kanske någon har mer aktuell information än jag?

 

Hälsningar Ingemarand

 

[inlägget ändrat 2002-03-13 08:18:16 av Ingemarand]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud mätt i dB = oviktat, motsvarar ett direkt sammanvägt ljudtryck över olika frekvensband t.ex. tersband eller oktavband.

Ljud mätt i dBA = viktat, motsvarar samma som ovan med man har viktat varje frekvensband efter hur mycket man uppfattar samma ljudtryck vid olika frekvenser. Detta innebär eftersom man är mest känslig för frekvenser runt 1-4kHz, att man där lägger man till lite och drar i från på andra ställen enl. 63Hz -26dB, 125Hz -16dB, 250Hz -9dB, 500Hz -3dB, 1kHz 0dB, 2kHz 1db, 4kHz 1dB, 8kHz -1dB.

Denna A filterkaraktäristik är avpassad för ljud på en viss nivå dessutom. Det finns alltså även andra viktningar som dBB dBC... alla anpassade mot olika equal loudness kurvor.

Häpp.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...